tisdag 8 maj 2012

Tidigt ute med Dacha Strategic

Som bekant har jag varit glasklar under våren med att jag inte tycker man ska köpa Dacha förrän:
- FOB priserna (exportpriserna) ser ut att ha bottnat tydligare.
- och då bara om kursen är under 42 cent så att man vet att 12 miljoner 42cents warranter inte tecknas i mitten (19e) av juni (utan konverteras till 50 cent ny teckningskurs och längre löptid till juni 2014).
- samt att det inte är någon brådska att köpa före ca 4 juni då bolaget, om det så väljer, kan lansera ett återköpsprogram av 6-7 miljoner aktier.

Så här långt har det varit rätt taktik att inte äga Dacha under perioden då både NAV och kurs backat.

Jag vill dock nämna att jag som har som mål att ta ganska stora mängder Dacha i relation till vad som omsätts kände att jag behövde starta med stillsamt, ej kursdrivande köpande i god tid före "rätt datum" och det har jag gjort. Jag har ackumulerat huvuddelen av mina aktier jag har idag på 40-41 cent senaste veckorna.

Det känns därför rätt att göra en kort genomgång av hur jag ser nuläget för bolaget rent fundamentalt.


Låt oss ta senaste pressreleasen med månadsrapport på NAV som utgångspunkt:
- 75.3 miljoner aktier och optioner och warranter som skulle kunna ge 94.1 miljoner totalt. Inga warranter/optioner finns med lägre strike kurs än dagskurs. Faktum är att ca 1.2 miljoner warranter med teckningskurs 42-45 cent har förfallit värdelösa senaste 2 månaderna vilket syns om man tittar på fd siffran i NAV rapport början av mars resp maj.

- NAV/Substansvärde var 30e april 106 cent ej FD och 94 cent fd. Tänk på att warranter/optioner inte bara ska vara med på att dela utan att dom även tillför "teckningskursen". 

- När jag tittar på priserna/metallerna som är det underliggande substansvärdet så gör jag det utifrån FOB priserna som är NAV grundande för oss men också hur FOB (Free on board på båt ur Kina dvs inkl påslagen) ligger i relation till inhemska priser relativt FOB justerat för exportskatter, kvotvärde etc. Kort sagt så har jag väntat på att exportpriserna skulle komma närmare ner sina teoretiska värden där inhemskt+påslag av olika sort=FOB pris. Där är vi idag för Dy oxid medans det finns en bit kvar för Terbium och FeDy. Senaste tiden har präglats av att gapet krympt genom att inhemska priserna utan tvivel vänt upp medans FOB fallit allt långsammare. Har Dacha´s NAV, dvs FOB på Dy och Tb bottnat? Nej jag tror inte det, jag tror vi faller även vid nästa substansrapport i början av juni (skadar inte inför warranterna) men jag tror fallet blir begränsat och att vi där bottnar. Gissning skulle kunna vara ej utspätt 1 dollar och FD 90 cent genom att Tb och FeDy backar 10%.

- Om 12 miljoner warranter skrivs om från 42 till 50 cent så förändras FD genom att 0.08x12 miljoner tillförs, dvs knappt en miljon. Det i sig höjer FD NAV med 1 cent så att vi isåfall är på 1 dollar resp 91 cent.

- Bolaget levererade en mycket glad nyhet den 23e april i att man sålde sitt Lutetium för 5.1 musd att jämföra med värderingen sista mars på 4.6 musd. Detta ger oss två saker, en kraftigt förstärkt kassa på 7.6 musd samt att det stärker trovärdigheten i ledningens påstående att när metallerna väl säljs så är sannolikheten god att dom kommer säljas till premie (dyrare) än snittuppskattningen från Asianmetals och Metal Pages som används för att värdera NAV.

- Med substansvärde på 94/106 cent inklusive god kassa så värderas Dacha idag till låga 40 cent. Logiken (men inga andra fakta) säger mig att bolaget precis som förra året inser att dom kan höja NAV bara genom att köpa tillbaka sina ca tillåtna 7 miljoner aktier i NCIB från ca 4e juni 2012. Om vi leker med tanken att man köpte 7 miljoner aktier till 50 cent snitt så skulle det kosta dom 3.5 musd och allt annat lika skulle senaste NAV på 79.9 musd minska till 76.4 musd. Antalet aktier skulle falla från 75.3 till 68.3. NAV ej FD skulle stiga från 106 cent till 112 cent bara på återköpets genomförande. Utgår man från att warranter/optioner efter omskrivning har snitt 49 cent strike så skulle dessa tillföra 9.2 musd för NAV 9.2+76.4= 85.6 efter återköp fd dvs 85.6/87.1=98 cent FD efter återköp.

Kort sagt dessa beräkningar visar att om vi utgår från oförändrat metallpris så kan ledningen höja NAV från 94/106 cent till 98/112 cent bara genom att genomföra ett återköpsprogram till. Därav också värdet av att man sålde Lutetium nu och byggde kassa som gör detta enkelt.

Jag påminner dock om att jag väntar mig nedställ på 4/6 cent på NAV under maj innan vi slutligt bottnar och FOB är i fas med stigande inhemska priser.

Logiken och tidigare signaler i pressreleaser från ledningen säger solklart mig att man kommer lansera ett nytt återköpsprogram i juni. Jag har också väldigt svårt att tänka mig att de 12 miljonerna 42 cents warranterna kommer tecknas då NAV kommer vara fortsatt riktat nedåt i rapporten som kommer ca 4e juni från bolaget. Kort sagt så torde det vara attraktiv risk/reward att handla aktier på 40-41 cent, idiotiskt att handla på 43-45 cent före 19e juni....

Som jag nämnde i AAB inlägget är största risken jag ser att Bharti sfären väljer ge oss attraktiva men lite mer riskabla aktier & mer illikvida i AAB i ett uppköp med aktier 1 AAB för 1 DSM. Om man planlägger det så kommer man gissningsvis vara väldigt passiv med återköp i DSM fram till budet den 20e juni.... Jag skulle se positivt på ett sådant bud om det inte vore för att AAB´s VD inte alls visat samma lojalitet mot sina minoritetsägare som Dacha´s VD gjort med återköpen. AAB är ett maktbolag som inte alltid verkar vinstmaximera. Kort sagt, jag har i dagsläget högre tilltro till Scott Moore än jag har till David Stein när det gäller att förvalta minoritetens pengar. Dock säger logiken att om AAB dubblas i storlek så är det lättare för dom att göra dagliga återköp utan att dom "krymper från kritisk massa i storlek". Jag hoppas vi slipper bud från AAB.

Nu är läsarna uppdaterade på hur jag ser på Dacha Strategic Metals, varför jag ackumulerat aktier "för tidigt" och varför jag tycker Dacha är en av aktierna jag är bekväm att äga under en sommar till.

Nu till något helt annat:
Ett aktuellt citat från en av de skribenter som ni har på blogg rullen till vänster, John Mauldin:

The contagion is that the bond market will watch Europe go through a crisis country by country, then watch Japan go through its own crisis.
Japan is a bug in a search of a windshield. Its savings have gone from 16% down to 1%. And they are going lower and will turn negative because it's just dying. It's very sad. We've never seen anything like this in the history of the world. Japan will have to start printing money in a manner that will shock everyone.

Jag kan tillägga för den nyfikne, fritt taget ur huvudet och mycket grova siffror:
USA har statsskuld på 15 triljoner dollar, Japan har 13 triljoner usd men är en betydligt mindre ekonomi. Japan fortsätter, precis som USA att gå med mkt stora löpande underskott, skillnaden nu är som Mauldin pekar på att deras sparande rasat samman dvs dom måste ut och låna internationellt, en utveckling som snabbats på av Tsunamin & stängda kärnkraftverk men som till syvende och sist är skapad av demografi, dvs en åldrande befolkning som slutar spara och nu istället vill konsumera sitt sparande. Japanska åldringar äger inte så mycket guld utan har japanska obligationer till 99%. Risken är hög, hög att dom kommer se sitt sparande råka väldigt illa ut. Någon gång på vägen där lär dom följa sina asiatiska bröder och systrar och börja handla guld i stora mängder, gissar jag.

Kruxet, det som får mig att må illa, är att Japan som bekant inte är det enda landet med stora hotfulla moln över sig. Europa är där det är, Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien har sina egna ytterst tydliga hotbilder och USA tickar på med sin lyxbiljett på kryssaren MS Athen som om några år lägger till i den grekiska situationen. Är man skuldfri tycker jag det är klart vettigt att äga guld, så gör jag själv och jag är väldigt nöjd med att jag gjort det valet som en försäkring inför en framtid som ibland får en att bli väldigt orolig. Att kineserna nu är uppe i över 1100 ton årstakt på ackumulerandet gör mig inte mindre orolig kan jag tillägga.

6 kommentarer:

  1. Hej OB,

    Har jag tolkat det raett att Toyota's nya RAV 4 EV SUV verkar ha valt en teknik vad gaeller batterier som inte kraever Dy eller Tb?

    Om saa aer fallet, vad tror du det kan faa foer paaverkan paa priset paa de baada metallerna?

    Mvh

    S

    SvaraRadera
  2. Strikt ur minnet från tiden jag researchade detta hårdare och skrev om det förra året:

    Du har alldeles rätt, Toyota har ägarandel i en sportbilstillverkare som jobbar med induktionsmotor som är REE fri. Sist jag tittade så var RAV 4 elbil ingen volymbil jag räknade med före 2014 som hela tiden varit tidpunkten jag utgått från att just sånt här skulle börja dyka upp. Sist jag hörde så var RAV 4an med el närmast att ses som en testbil från Toyota, speciellt när man jämför med Priusen.

    Kort sagt, höga och inte minst instabila REE priser kommer leda till att bl.a bilfabrikanter väljer andra lösningar men sånt kommer inte över natten.

    Men detta är ett av huvudskälen till att det enda REE bolag som är intressant är Dacha som är exponerad NU, snarare än att starta produktion 2015 när industrin hunnit kommersiella alternativa tekniker.

    Googlar och ser att det du tar upp är helt färskt, jag tog denna rubrik som är relevant:
    Toyota reveals 2012 RAV4 EV; plans to build roughly 2,600 over next 3 years

    SvaraRadera
  3. Ska tillägga att det inte är batterierna som "hotet" mot Dy och Tb ligger inom. Det är motor och bromskraftsåtervinning där elbilar som Prius använder Dacha´s metaller.

    Inom batterierna är det cerium och lanthanum som ersätts med bl.a lithium. Det berör ju inte Dacha.

    Kort sagt, Tesla-tekniken som finns i RAV4 är annorlunda jämfört med Prius på både batteri och motor/bromsteknik.

    Men då detta inte verkar vara en kommersiell lansering kommande 1-2 år så bör det inte alls beröra Dacha.

    Toyota revealed its production plans: It expects to build and sell roughly 2,600 RAV4 EVs over the next three years, and it will launch in only four California regions.

    SvaraRadera
  4. Hej och tack för ett intressant inlägg.

    Bara en tanke angående att det vore idiotiskt att handla på 43-45 cent före 19e juni. För att hitta nivån där det inte är värt att teckna warranterna på 42 cent bör väl även det teoretiska värdet på warranterna till 2014 på 50-centsnivån vägas in.

    Med tanke på volatiliteten i aktien och ett relativt stort tidsvärde bör dessa möjligheter till framtida teckning vara värda en hel del. Alternativet att teckna inom kort på 42 cent och riskera att pressa ned aktien ytterligare borde inte kännas särskilt attraktivt relativt möjligheten att kunna plocka in aktien på 50 cent framöver utan någon egentlig risk på nedsidan.

    SvaraRadera
  5. Absolut, 50 cents warranter borde ha ett ganska stort värde så jag skulle inte bli överraskad om vi även vid säg 47-48 cent skulle upptäcka att ägarna väljer alternativet att förlänga snarare än att teckna aktie på 42.

    Dock är det ju negativt för dom att warranten inte har en handelsplats.

    Jag fortsätter att själv handla under ordnade former i aktien. Behöver inte vara så men det ser ut som det är samma ensamma säljare (nr2 RBC) som försöker bli av med mycket aktier i både Dacha och Aberdeen som ju är systerbolag och säkert har liknande ägarstruktur sen gamla PPár.

    SvaraRadera
  6. http://blog.metal-pages.com/2012/05/10/rare-earths-stand-off-who-will-blink-first/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MetalPagesBlog+%28Metal-Pages+Blog%29

    SvaraRadera