tisdag 15 maj 2012

Rika bolag är attraktivare bolag...

Marknaderna, inte minst "våra marknader", håller just nu på att prisa in ett tämligen oordnat grekiskt utträde från Euron. En av mina egna funderingar från igår var om FED och de andra centralankerna har har varit så rutinerade att man väntat och väntat med att avfyra tills precis när man ser "fiendens" ögonvita på nära håll. En fundering är alltså att vi under en helg, inte så långt borta kan komma se Grekland lämna Euro´n, uttagsbegränsningar vid banker i andra sydeuropeiska länder, möjligen  spanskt bankstödspaket också globalt koordinerat pengatryckande där FED "bär sin del".

Vad som händer då med råvarubolagen fick vi en liten försmak av senast i januari månad, placerarna kastar sig in och de 30% på 30 dagar jag såg i bolag som Timmins, Minco, Aurcana och CGA kan mycket väl vara en underskattning när marknaden går från att prisa oordnat utträde ur Euron till att prisa in Super-QE på global basis.

Vad vågar man placera i medans man väntar?
Kanske är det så att de flesta gör vettigast att ligga helt ute ur marknaderna tills man har en trendvändning med nytt likviditetstillskott men det finns nackdelar med det också. Man riskerar helt enkelt att bli frånsprungen i rivstarten eller för den rusa på ett falskt startskott.

Min egen taktik är som jag skrivit en hel del om att välja:
- Bolag med goda vinster och/eller
- Bolag med stark balansräkning, just detta är kanske det jag tryckt hårdast på och vill fortsätta poängtera. Jag vill ha bolag med en kassa som gör att man absolut inte behöver tillgång till kreditmarknader som praktiskt över natten kan gå från ogästvänliga till direkt fientliga.
- Sen, först när vi konstaterat att dessa villkor är på plats, ja då kan man börja drömma om hur ett företag kan komma att utvecklas i form av att gå i produktion, öka tillväxt, bli uppköpt, göra uppköp, återköp av aktier etc.

Vilka bolag skulle då kunna tänkas uppfylla dessa krav?
Av logiska skäl så känner bloggläsaren igen flera av dom men låt oss uppdatera och repetera:

Minco Silver:
Börsvärde idag 86 mcad med nettokassa ca 70 mcad och mycket låga utgifter i väntan på tillstånden. Högkvalitativ fyndighet med 55 miljoner ounce silver i kategorin Proven & Probable, 100 miljoner ounce till i resurser.

Keegan Resources:
Börsvärde idag 206 mcad med nettokassa på ca 195 mcad. Låga driftkostnad i väntan på... tja... bättre tider eller att deras 5 miljoner ounce projekt (Nästan årligen 300k ounce till 650 usd cc) kan finansieras. Arbetet som pågår är huvudsakligen att optimera ner "startinvesteringen" på 500 mcad samt hålla förväntad cc (cash cost) i schack på nämnda nivåer.

Allana Potash:
Med sina 130 mcad i börsvärde och 65 mcad i nettokassa är Allana ett liknande case i väntan på uppköp.

Det finns alltfler sådana här bolag och givet att man gillar deras projekt så tycker jag det är en klart intressant placeringsfilosofi att sätta ihop bolag vars kassa säkerställer att bolagen kommer ut på andra sidan av denna väldigt tuffa marknad.

Fortsätter marknaderna ner så kommer även dessa ta stryk men logiken säger både att den stora kassan begränsar nedsidan och i viss mån så köper vi kassan och får en mäktig warrant på den stora QE uppgång som kan ligga i marknaden i vilken stund som helst.

Just dessa bolag har ju ingen produktion och kassaflöde, det är inte nödvändigtvis negativt då det sänker den operativa risken. I fallen Minco och Keegan är den s.k burn rate mycket låg medans Allana har mer koststamma satsningar för att röra projektet framåt.

Ytterligare ett av bolagen jag vill nämna är Dacha. Till dagens kurs är kassan runt 20% av börsvärdet och burn rate som alltid för dom mycket låg. Utöver det 60% rabatt på substansvärdet inklusive den rikliga kassan. Dacha erbjuder troligen också något mycket attraktivt nämligen återköp med början om 3 veckor om denna skribent gissar rätt.

Vad dessa bolag kan garantera oss så långt som någon nu kan göra i dessa tider, är att dom inte kommer behöva späda ut sina aktieägare på ett väldigt oförmånligt sätt kommande 12 månader om vi ser en fortsatt dålig marknad, samtidigt ger dom oss full uppsida. Det är ingen dum ekvation.

Som alltid gäller att UNDVIK BELÅNING som förr eller senare (ju nu förr...) leder till att din portfölj raderas ut och att man inte kan vara med på den uppsida som förr eller senare brukar komma samt förstås att hålla en väl diversifierad portfölj med olika tillgångsslag vilket för många är huset, vanliga aktier, banksparande och som spets de bolag vi diskuterar här som just nu må vara riktigt trista men som bevisligen kan skapa förmögenheter på ett sätt som få andra. Som framgår av denna blogg så är värderingarna nu mycket låga historiskt sett i ett flertal attraktiva bolag.

6 kommentarer:

  1. Hur ser du på Atna som bolag (inte minst balansräkningen, de behöver väl dra in kapital) och hur ser det ut för Aurcana på den punkten, har de så de klarar hela uppstarten?

    Jag utgår från att Dacha inte lanserar något återköp innan 42c warranterna löper ut... Håller med om att nedsidan kan vara begränsad, såg bra ut igår om inte annat, men marknaden är inte rationell just nu, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Atna bevakas ju av Sredna och Hjulben (det är ju dom som driver "Gecko Research") som jag ju jobbade med tidigare. Dom har ju kontakt med ledningen gissar jag så dom borde vara bättre skickade än jag att bedömma det bolagen.

    Skulle jag ändå säga något så är det att det är positivt att dom är aktiva i USA (för tillfället utmärkt pga inga aktuella höja royalty diskussioner före presidentvalet samt attraktiva energipriser), att dom kommit ner väldigt mkt i värdering, att dom inte är skuldfria men att kassan var bättre än jag väntade mig i senaste rapporten. Cash cost prognoserna på flera av deras bolag är lite högre än vad jag egentligen skulle gilla.

    På det hela tinget inget dåligt val som Gecko´s första helt egna bolag. Sanningen är att jag tagit en en trejdposition på snitt 89 cent med köp precis i slutet av börsdagarna de senaste två dagarna (rekommenderas i svag börs att vänta och vänta med köp och tvärtom med sälj).

    Kan också tillägga att dom har en Canaccord analytiker Wendel Zerb som pushar mkt aktivt för dom i diverse tidskrifter.

    Om Aurcana så ser det i de senaste rapporterna ut som dom har mycket god marginal finansiellt inte minst pga förbättringarna och goda lönsamheten vid gruvan dom redan har i Mexiko. Det är mitt största innehav.

    Om Dacha vill jag betona att jag inte har någon aning om vad ledningen ska göra. Faktum är att VD inte behagar svara på mail från mig vilket väl hänger ihop med min kritik från i höstas när kritiserade AAB och F&M. Svagt isåfall att inte kunna ta kritik likaväl som allt stöd och beröm dom fått. Men vem vet, kanske har han bara varit på resande fot och inte haft tid. Får väl göra ett försök till och se vad han egentligen går för.

    SvaraRadera
  3. Tack för svar.

    Ja Atnas politiska risk får ju anses vara minimal och bolaget känns ju mycket billigt för närvarande med tanke på att de prodecerar kanske 50-60k i år samt har bra tillväxt (frågetecken dock för Briggs mine life). Klar fördel att sprida innehaven geografiskt. Nackdelen är att deras flagship Pinson är underground mining som ska dras igång, lika med hög risk i mina ögon. Men om Cook gillar vad han ser så drar det risken på den aspekten.

    Så Dacha har ej tagit beslut NCIB/återköp?

    /Fredrik L

    SvaraRadera
  4. Nej det har dom inte. Pressrelease om dom gör det ska väntas någon gång tidigast 4e juni då förra återköpsprogramet löper ut (även om det avslutades pga full kvot redan i December 2011).

    SvaraRadera
  5. GDX nu vid viktigt stöd runt 40, bryts det så finns nästa vid 35. HUI visar liknande mönster. Sentimentet är urdåligt och i bott.

    Kan inte alla nervösa typer och de som inte tror på guldet bara sälja av det de vill sälja så att vi kan få en botten och gå vidare? Oavsett om GDX bottnar på 25. Varför dra ut på det?

    Bra bolag som t ex BTO har tappat en hel del, men när man tittar på mcap så är det inget 08-fyndläge ännu, dvs om marknaden kapitulerar så finns det nedsida även i kvalitetsbolagen.

    Be right, sit tight gäller för min del. Jag tror på guldet och bra guldaktier och behöver ej sälja i panik på dessa nivåer. No pain no gain, de som överlever denna skärseld kan bli de som är på en fin uppgång framöver. Eller så har jag fel och guldet fortsätter kräftgången runt 1500.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  6. BTO nu ner 8% vid stängning, bara ett exempel på utförsäljningen som pågår. Nu närmar vi oss panikutförsäljningsstadiet, no doubt about it. HUI på stöd vid 375 men med tanke på styrkan USD/EUR så borde guldet i USD fortsätta ner samtidigt som placerarna flyr risk, dvs än mer ner för HUI. Mina 325 som jag flaggade för ska vi nog vara tacksamma för om det håller, vi kan snart vara där.

    /Fredrik

    SvaraRadera