torsdag 10 maj 2012

Perfect match i guldsektorn....

Brudgum: Avion Gold med börsvärde 270 mcad för med sig produktion på 200.000 ounce årstakt och knapert med kapital för expansionen idag men ymnigt fritt kassaflöde om 1-2 år.


Brud: Keegan Resources med börsvärde 220 mcad. Keegan har 200 musd i kassan idag och inga direkta närtida utgifter. Keegan behöver dock 300-500 musd för att komma i produktion 300.000 ounce om ett par år.

Resultet skulle bli att båda bolagen i tur och ordning klarar finansiera sina utbyggnationer och vi skulle se en ledande västafrikansk miljonounce producent (inom 5 år) födas. Men mest av allt skulle det genom ett trollslag lösa upp den besvärliga situation båda bolagen sitter i.

1+1=3.5


'Merger Of Equals'

The combination of two firms of about the same size to form a single company. In a merger of equals, shareholders from both firms surrender their shares and receive securities issued by the new company.      

5 kommentarer:

  1. Det vore något!

    Jag hade några procent av portföljen kvar i Avion. Jag blev motiverat till att forska mer om lägesrisk och skrev ett inlägg om det.

    Ifall du tar dig tid o kikar in, så får du mer än gärna kommentera om jag är fel ute. (jag vet att du sållar hårt i läsningen)

    Det blir lite reklam för min blogg men mitt mål är bara att lära mig mer!

    http://silferminken.blogspot.se/2012/05/landsrisk.html

    SvaraRadera
  2. Det var en bra blogg och jag vill säga att du får gärna lägga länkar till relevant innehåll när du kommenterar här på min blogg.

    Jag ska ärligt säga att jag inte är jätteorolig för landrisken med Avion (inget hindrar att jag har fel) men att jag är klart bekymrad över den finansiella risken med brister i balansräkningen. Igår efter jag mailat ut det till "min lista" så läste jag vad Canaccord skrivit senaste dagarna och dom som har närmare kontakt med bolaget spekulerade i att pga detta stopp så har läget förvärrats för Avion finansiellt. Klipper in ett citat från dom:

    "We have conservatively left our capital cost assumptions for 2012 unchanged at $131 million (Tabakoto, Kofi, and Hounde), although approximately $14 million (estimated remaining spend on the mill expansion) in addition to some spending on underground development/exploration could potentially be delayed into 2013. Under this scenario, we estimate a funding shortfall (including estimated working capital requirements) of $40-50 million (up from our previous estimate of $20-30 million). We now model an assumed equity raise of $45 million at $0.50/share"

    Riktigt skitläge för ett bra bolag och detta illustrerar väl varför jag här på bloggen kraftigt poängterat vikten av en mycket stark balansräkning i dessa marknader. Bolag efter bolag hamnar i denna situationen och det blir enormt dyrt för existerande aktieägare. Jag ser det som en av mina huvuduppgifter som placerare för tillfället att undvika bolag som överhuvudtaget har en risk att hamna i denna situation. Det gör bl.a att jag helt undviker OceanaGold för tillfället (tills finansiering klarnar).

    Men som sagt, Avion och Keegan är drömpartners, för Keegan har som sagt problem som ligger längre bort och som Avion med rullande 200k skulle kunna lösa upp om Keegan börjar med att ställa sin kassa till Avions förfogande. Jag äger Keegan idag, inte Avion för även om Keegan har sina egna problem så har dom en superstark balansräkning och ett rimligt attraktivt stort 300k projekt.

    SvaraRadera
  3. Hi OB,

    Thanks for a great blog.

    May I ask, when did you sell Avion? I remember you buying and averaging down - but selling, or did I just miss that post?

    My reason for asking is because I wanted to follow your trades/investments over the next period of time and see how it goes... And I did buy a small post in Avion just after the Mali-incidents started. Now I see you don't own the stock anymore but I missed the point where you sold it.

    Thanks again,
    Brian

    SvaraRadera
  4. Ah.. that is a difficult thing to answer. The truth is that you shouldn´t really pay to much attention to what I do or don´t own. It is not my priority to keep the holdings even 100% correct but rather to keep them as a general idea of what I focus on with percentage statements as guidance how my attention is shifting from more positive to more negative.

    I haven´t been much of a regular Avion shareholder the last year but rather in and out alot more times than I have written about.

    I am actually one of those guys that has a nominally huge turnover of maybe 15-20 times my actual capital every year.

    When I write the "holdings", as in life I try to follow (as in general life) a model of being as truthful in my description and actions as possible. Recently I decided to remove the "monthly result" because I realized that it takes alot of time (that I am not willing to put in) to simply calculate it and even worse, not having done those calculations kept me from updating my portfolio allocation.

    In other words, please do not take to much advice from what I hold or not hold. I am not writing to push certain stocks. Still, I will always try to get more transparent, removing the calculations should improve that part and probably already have.

    Thanks for your comment about the blog, I appreciate you visiting it.

    All the best

    O_B

    SvaraRadera
  5. OK, thanks for your reply and considerations OB, appreciate it. Keep up the good work!
    Brian.

    SvaraRadera