onsdag 23 maj 2012

Ny funktion "rullande chattar"

På samma sätt som nyheter, bolagsnyheter samt bloggar rullar till vänster och höger så har jag nu adderat (höger sida en bra bit ner) kontinuerlig uppdatering av chattarna på Stockhouse. Dvs när folk skriver nytt inlägg om "våra bolag" så dyker det upp i vår "rulle" nere till höger. Scrolla gärna ner och titta.

Jag kommer successivt addera fler företag samt även titta på att addera andra chattar än Stockhouse.

I övrigt: På denna sidan har någon publicerat senaste Brent Cook utskicket.

7 kommentarer:

  1. Börjar bli slaktvärde på Timmins. Ser inte ut att finnas någon hejd på utförsäljningen. Iofs ser inte övriga bolag så bra ut heller i den här sektorn, men TMM ser riktigt svag ut.

    /Henke

    SvaraRadera
  2. Nä den är svagare än mkt annat. Jag tog ca 28k på 1.50, sålde Keegan aktier på 3.05 dvs oförändrat. Noterar också att jag inte är ensam på köpsidan i Dacha för en gångs skull... 2an inne men han tycks ha svårt att få aktier. Kan ju ändras och säljsidan ser ju maffig ut men nu är det 23e maj. Vi har inga garantier men från och med ca 7 handelsdagar så är det tillåtet för Dacha att lansera återköp av ca 7 miljoner aktier och vi kan ju glömma warranterna på 42 cent. Alla kommer konverteras till 50 cent. Men som sagt, ingen vet ju om Dacha verkligen kommer lansera återköp förrän vi ser pressrelease om det. Men logiskt sett gör dom ju det...

    SvaraRadera
  3. Börjar fråga mig om det överhuvudtaget är vettigt att investera i den här sektorn. När det går upp så går ju även övriga börser och sektorer upp. Lanseras ett qe3 så drar ja allt annat också. Skillnaden är att allt annat inte slaktas när börser och råvaror rekylerar. Kanske bättre att börja jaga undervärdera bolag i andra sektorer. Folk pratar om bullmarket. När är en bullmarket inte en bullmarket? När drar man gränsen? Efter nedgång i 1.5 år så skulle jag vilja säga att det är en bearmarket. Det är något som sällan diskuteras bland PM-folket.

    /Henke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man börjar ju att undra, men vi kan ha satt en botten på HUI på 375, och guldaktier kan få en kontracyklisk roll framöver. Jag vill därför ändå ge sektorn som helhet ett år till, kom ihåg att sektorn var rejält överköpt för 15-17 månader sen, så en rekyl var väntad, men inte av den här digniteten...

      Sen såg jag dock siffror att guld var en bättre placering än guldaktier på 70-talet, så ett fysiskt grundinnehav och trading i pappersinstrument är ju ett alternativ om man tror på guldet men inte vill följa enskilda bolags väl och ve på daglig basis. Gruvaktier har alltid en stor executive risk, plus en hel del poltisk risk.

      /Fredrik

      Radera
  4. Jag förstår dig precis.

    Jag tror inte vi sett slutet för guld och silver men jag är ytterst avvaktande till när vi ska se någon vändning baserat på den sönderfallande världsekonomi vi ser. Det är en orsak till att du ser denna sidan vara ganska allmän och mer skapa verktyg som de som vill vara kvar i sektorn ska ha nytta av såväl nu som efter ev vändning. Detta då snarare än att ägna alltför mycket tid att pusha "fyndbolag" i en kraftigt negativ marknad.

    Vad jag gör privat med halvdann framgång är att ligga rejält investerad men vid varje studs lätta så mkt jag kan för att bygga likviditet för att kunna handla svagare dagar (köper sällan på mindre än -8% på dagen i bra bolag...). Dvs att med trejdning försöka hålla mig flytande i väntan på vändning. Ett annat alternativ är naturligtvis att kliva av i väntan på vändning... Varje person måste ju själv välja mellan alternativen som står till buds.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Jag håller på att titta på olika typer av papper med exponering mot silver och guld som en del i min portfölj. Har bla tittat på Central Fund of Canada CEF (de har 54,5-44.3% fördelning guld/silver i nuläget). Är i min linda när det gäller att lära mig om investeringar och är nyfiken på "panelens" syn på liknande produkter. Vilka för- respektive nackdelar finns? Vad är värt att titta närmare på och vad bör undvikas?

    Ha en bra kväll
    /G

    SvaraRadera
    Svar
    1. CEF ska ha full backning i bullion av fysiskt i Kanada, så det är en säker produkt. Motsatsen lär gälla för ETF:n GLD, påstås det, så där är valet enkelt om man också kan tänka sig lite fysiskt silver. James Turks Goldmoney ska också ha full backning av fysiskt guld. Ett alternativ är också att köpa egna mynt och tackor hos t ex Tavex, via besök eller värdepost. Kan vara värt att titta på vilket alternativ som har lägst spread, men det är ju aldrig fel att själv ha 100% kontroll, dvs att äga fysiskt själv.

      /Fredrik

      Radera