fredag 11 maj 2012

Lyssna och läs om AuRico, US Silver m.fl

Här kan man lyssna på AuRico´s purfärska "Conference Call" från igår. Är en mp3 fil för den som vill ladda ner för övrigt. Via News release "rullen" till höger kan ni också enkelt hämta bolagets presentation som hör till.

AuRico är ett bra bolag för den som vill ha exponering mot guldproducenter och som vill ha ett bolag med stark balansräkning och som tjänar gott om pengar/fritt kassaflöde.

Färskt från igår kväll, US Silvers conf call: Ni har pressreleasen nere till höger, jag har inte sett någon specifik presentation för eventet.
(jag hoppas länken funkar för alla)

Här är NewGolds från 3e maj, även det ett stabilt bolag av samma typ som AuRico.

Den som inte lyssnat på OceanaGold från 26e april kan göra så här:

För den som följer Avion och andra så kan jag påminna om att det ofta är intressant att titta tillbaka regelbundet på kommentarerna som tillkommer efter bloggarna och för den delen, skriv gärna själv, det är mycket uppskattat med synpunkter.

3 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag undrar om du kanske kan förtydliga en sak för mig.
    Efter att lyssnat på auricos conference call undrar jag fortfarande över posten imparement charge.
    Var det så att de gjort investeringar i australien som de inte fått betalt för, eller var det att de hade bokfört för investeringar som skulle göras men inte blev av pga. köpet (dvs denna post kommer "betalas tillbaka" nästa kvartal)?

    Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Detta var en nedskrivning av värdet från bokfört värde till verkligt värde man fick betalt. Dvs det visade sig att man hade tagit upp dom (som var en tillgång) till ett värde som inte riktigt höll.

    Vad som då händer är att man får ta upp mellanskillnaden mellan vad man fick betalt och vad man trodde de var värda som en förlust. Handlar inte om att några pengar ska betalas ut (för dessa är redan betalda när man en gång köpte dessa från Northgate+investeringar man gjort). Dvs en "pappersförlust". Ungefär som om du köpt en aktie för 10 usd för ett år sedan och nu säljer den för 8 usd.

    Poängen ledningen gör är att det är en engångs papperskostnad som borde räknas bort av analytikerna när dom tittar på bolagets långsiktiga vinstförmåga.

    SvaraRadera
  3. Okej, då förstår jag. Tackar!

    SvaraRadera