lördag 26 maj 2012

Lära sig lite teknisk analys..

Jag tittar ju huvudsakligen på bolagen ur ett fundamentalt perspektiv. Samtidigt är jag dock en idog trejder, som köper och säljer mycket utifrån "magkänsla" och historiskt TA stöd från andra amatörplacerare/bloggare (såsom Scoris blog samt Sredna/Hjulben på Gecko). Nu tänkte jag ta tag lite i denna "vetenskap" och försöka lära mig mer om TA och jag vill då inbjuda till att både följa mig men även att hjälpa mig på traven i research och sökande av kunskap.

Första steget jag tar är att gå hit: http://stockcharts.com/

Som steg två väljer jag Aurcana och matar in dess ticker AUN (AUN.V) i rutan i mitten nästan högst upp. V står ju som bekant för Venture och alternativet är oftast T som är den större listan. Vips får jag upp Aurcana´s dagliga chart sen 6 månader med vissa grundbitar utritade inklusive kursutveckling som "candles" och bolagets snittkurs de senaste 50 och 200 dagarna samt två viktigare saker som kallas RSI och MACD som vi får anledning att återkomma till. De flesta av de där bitarna går att ändra eller komplettera i rutorna under chartet.

Steg 3 blir att komplettera detta med ett par saker till jag brukar titta på. Under redan ifyllda 50&200 dma väljer jag därför "Bollinger band" och trycker update. Den mellersta streckade linjen som tillkom ska vara 20 dagars snittet som jag förstått är en utmärkt indikator många använder för att se om trenden är åt rätt håll eller ej.

Steg 4 blir nu för mig att försöka kopiera bilden... låt oss se om det går... Under själva chartet så finns bl.a en användbar punkt som heter Linkable version och som ger oss länken: http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=AUN.V&p=D&b=5&g=0&id=p96126109936 vilket är användbart. Bredvid det finns en ruta som heter "Share" och där finns möjlighet att se till att ens bild hamnar i e-mail eller öppnas för blogger, i båda fallen verkar det funka att högerklicka och spara bilden vilket jag gjort och nu ska försöka ladda upp den här nedan:

Efter att ha justerat så att jag letade efter bilden med filformat png så fungerade det ju utmärkt. Nu ska man ju försöka få ut något vettigt av bilden och det kommer säkert dröja innan jag återkommer med det för jag måste ju helt enkelt läsa och lära... men den som vill får gärna lägga in kommentarer och synpunkter av alla dess sorter på vad vi kan lära från bilden och hur vi kan behandla och vidareutveckla den. Det går ju även att maila png bilder till min mail under kontakt om ni vill illustrera ert inlägg.

Tolkning av chartet:
1. Denna länk lär mig att de dagliga staplarna (candle sticks) ska tolkas så att de med ifylld "kropp" är dagar då aktien går ner och de med ihåliga är uppåtdagar. Själva "kroppen indikerar öppning och stängning (dvs nedre och övre delen av kroppen är öppning/stängning och vilken som är uppe och nere beror på om det är ifylld eller tom ruta). De raka strecken ovan och under kroppen är dagshögsta och dagslägsta "utanför" öppning/stängningsintervallet.


Som bloggskrivare vill man ju ha besök och (host host) ibland får man ju överväga spela fult... Här kommer en utmärkt första video som förklarar främst vikten av MACD indikatorn längst ner i vår bild (svarta och röda kurvan där svart är en snittet över en kortare tidsperiod än den röda) men som även berör volymen som vi har strax ovanför MACD. Med risk att senare behöva ändra/omformulera mig så berör dom även Stochastics som vi har i form av RSI (överköpt=högt, översålt=lågt) som vi har högst upp i vår bild även om vår bild betonar 30 resp 70 snarare än videons 20 & 80.



------------------------- ------------------------- ------------------------- 

6 kommentarer:

  1. Hej
    Vissa candlesticks är svarta, har aldrig hittat svaret på varför men du kanske vet?
    MVH Bosse

    SvaraRadera
  2. OB! DU är fantastiskt duktig! Jag sitter här på fyllan i Berlin just nu och läser dina ALLTID så läsvärda inlägg! Jag kände mig bara så lyrisk just nu så jag var tvungen att skriva detta inlägg som egentligen inte är annat än nonsens men som uttrycker min uppriktiga tacksamhet! Bara så du vet!
    Jag vill naturligtvis inte påverka dig i det du skriver men bäst kommer du till din rätt när du häcklar och skriver om EU och dess kurs.

    Bästa hälsningar från "bakåtsträvarn"....

    SvaraRadera
  3. Tack för länkarna, utmärkt studiematerial för en "rookie" som jag. Fick en bokpacke med posten igår, bland annat Tobbe Rosens bok om Candlestick som ska läsas under nästa vecka.

    Får man önska inlägg?
    Är nyfiken på hur du går tillväga när du analyserar ett för dig nytt bolag. Vad börjar du med, vilka faktorer väger tyngst, vilka hjälpmedel använder du etc etc etc. Förstår om din tid inte räcker till för att idka utbildning, men kan ju alltid önska.

    Passar även på att tacka för en kanonsida!
    Enda minuset är att besöken tack vare din blogglista till vänster tenderar att bli väl långa :)

    //G

    SvaraRadera
  4. Ska bli Mycket intressant att följa! Tack för en varierande och bra blogg!

    SvaraRadera
  5. Skojiga inlägg att läsa och publicera! Har precis laddat ner Melodifestivalen och ska försöka hålla klaffen och inte prata (för familjen) om att någon på nedladdningen inte kunde låta bli att skriva vem vinnaren var i en rubrik...

    Om TA så är det ju som jag skrev i inlägget, jag är ju nybörjare och välkomnar alla typer av kommentarer men också som ovan frågor på vad som är värt att leta efter när jag läser och försöker lära mig själv mer. Återkommer säkert både här i detta inlägget och i nya inlägg.

    Och visst kan man önska inlägg men det kan ta lite tid. Bästa inläggen blir ju när man själv ändå har anledning att hålla på med just det ämnet och just nu känner jag att jag för egen del behöver vässa mig en rejäl bit på TA.

    Nu tanterna från Ryssland....

    SvaraRadera
  6. Kan rekommendera sidan freestockcharts.com. Finns mycket indikationer och är väldigt interaktiv. Du kan även ha en aktielista i din "profil" plus att alla sträck och stödlinjer sparas!

    /N

    SvaraRadera