fredag 18 maj 2012

Hur mår guld?

Min åsikt är solklar, mitt i all smärta för guldbolag så säger logiken att skälen att investera i guld har aldrig varit bättre. Men guld och guldbolag är inte samma sak något vi påminns om å det brutalaste. Det gör inte guldaktier till dåligt och guld till bra. Guld är en värdebevarare och skydd i oroliga tider och Buffet & Partner kan säga vad dom vill (och gör troligen det, ju mer grafen på Buffets fond uttryckt i guld istället för sjunkande dollar sprids), vi lever i oroliga tider.
Guldaktier är stökiga instrument där förmögenheter skapas och förstörs och det helt utan belåning. Jag har alltid varnat för belåning i sektorn. Orsaken är enkel, även ett bra år så får vi 1-2 tillfällen där aktierna smäller ner 20% och har man då belåning får man margin call och tvingas sälja på botten och kan inte åka med när det sedan vänder uppåt. Om det är något jag önskar läsarna tar till sig så är det rådet att inse att man inte ens ska ha belåningsmöjligheten på kontot.

Idag (hittat via bloggens utmärkta nyhetsflöde till höger och vänster) har jag nöjet att erbjuda en intressant färsk analys på gulds fundamenta och glädjande nog inte bara till prenumeranterna utan alla bloggläsare via denna länk:

På ett helt annat ämne men fortfarande på temat hur användbart nyhetsfödet på bloggen är... så låt mig länka till följande blogg från Metal Pages om bristen på japanskt köpande av REE.

Jag måste erkänna att jag också är väldigt förvånad över var efterfrågan på dessa metaller tagit vägen. Handlar det om att industrin lyckats ställa om eller om att lager körs ned runt om i världen? Jag tycker det är jättesvårt att bedöma. Min personliga åsikt har alltid varit att det rimligen vore svårt för industriprocesser som bilindustrin att fasa ut REE på kortare än 2-3 år, dvs jag satte datumet till nyåret 2014 för att substitut skulle kunna börja kicka in och jag la även det datumet som tidigaste datum för tillskott av tunga REE vid sidan av Molycorp som inte tillför sådana och Lynas som tillför små mängder. Det sistnämnda har stämt väl och man kan nog flytta det till 2015. Men vad har som sagt hänt med efterfrågan? Jag tycker det är jättesvårt att veta. Nu nämns det som att Q3 2012 skulle kunna vara datumet för "return of the customer" men vi har sett nya förslag på datum enda sen årsskiftet. Dacha är mitt solklara case för spekulation inom REE, allt annat är ointressant då det är för tung vikt på LÄTTA REE eller produktion bortom 2014-2015.

5 kommentarer:

  1. Man får hålla med Coxe, det är svårt att hitta en miljö bättre lämpad än nuvarande för guldet. Nedsidan borde vara begränsad vid 1550-1600.

    Det som kan hända resten av året är att guldet och kanske även dess aktier stiger mot bakgrund av Euro-krisen. Hittills har inte guldaktierna orkat med att axla en kontracyklisk roll, men jag äger hellre en bra guldaktie idag än någon annan typ av aktie. Vad vi kan få se under 2012-2013 är ett stigande guldpris och fallande oljepris, orkar då guldaktierna gå emot en i övrigt fallande aktiemarknad? I så fall gäller det att sitta på bolag som genererar vinst (Rio Alto, BTO, Timmins, Argonaut för att ta några bra exempel) och hålla sig borta från förhoppningsbolagen som behöver finansiering, undantaget bolag som Lydian som kommer att bli en gruva.

    T ex handlas Rio Alto till ett p/e av dryga 5 och man har 70 miljoner CAD i kassan och en Cu/Au-resurs på åtminstone 4-5 miljarder lbs. Jag har inga problem att äga det bolaget.

    /Fredrik L

    SvaraRadera
  2. Jag är nybörjare inom pm-sektorn och har massor att lära och tar till mej saker hela tiden. En sak som förvånar Mej Är att Det faktum att halterna sjunker som dom gör inte diskuteras mer. Som Jag läser från 8gr guld/ton till 0,8gr guld/ton på några decennier. Som Jag ser det är detta en central pusselbit i ett framtida pris-scenario för guldet.
    Pm-bloggarna borde lyfta fram det här förhållandet mer enligt mig.
    Tore

    SvaraRadera
  3. Sant. Halterna sjunker men det är inte riktigt så dramatiskt som du skriver. Det här med att bryta guld som open pit med heap leach, dvs som bulktonnage är faktiskt något som kommit senaste årtiondena och det har förändrat guldindustrin rejält. Men det har också gjort energikostnaderna till en tyngre del och jag har ju diskuterat en hel del hur det slår på låggradiga fyndigheter i västafrika som saknar tillgång till elnätet.

    Tore, jag uppskattar mkt hur du kommer med synpunkter om vad du skulle vilja läsa mer om på bloggen. Garanterar dig att du kommer se resultat på det i kommande bloggar.

    mvh

    O_B

    SvaraRadera
  4. Ok, då måste Jag lära Mej mer om hur utvinning med heap leach används. Tex:
    1. på vilket sätt tillåter detta lägre halter med lönsamhet?
    2. vilken sorts fyndigheter är aktuella?
    3. Är ingen mill inblandad i processen?

    Läser ju om hur nystartade NOMI-gruvan Laiva fick in för låga halter och hur brutalt det slår mot kassaflödet.
    I deras fall lär väl inte heap leach vara aktuellt då?
    Tore

    SvaraRadera
  5. Tore,
    Senaste inlägget om Timmins är ju till stor del en genomgång av hur heap leach fungerar kontra annan dagbrottsbrytning & tillverkning. Men sen var också min poäng dagbrott vs underjord där en klar förskjutning har skett från det sistnämnda till storskaliga dagbrott. Jag läste för en tid sen att det faktiskt skett en ganska avsevärd förskjutning senaste årtiondena. När det gäller underjordsbrytning krävs det oftast ganska många gram/ton för att få lönsamhet (beroende på djup, veners/mineraliserings tjocklek m.m)

    SvaraRadera