tisdag 8 maj 2012

Glädjande rykte om Minera IRL

"Otto Rock" på IKN citerar idag en text som säger följande:

Minera IRL Changes Its Plans in Argentina
The nationalization of the YPF oil company in Argentina has generated worry amongst the executives of Minera IRL, who have decided to re-evaluate the company's investment in the Don Nicolás gold project (located in Patagonia).

Company president Diego Benavides said that even though they would continue the project paperwork, the development's investment and operations would be halted until foreign investment security could be guaranteed, above all in the mining sector.

Minera IRL was looking to invest $40m [at the Don Nicolás project] in order to produce 60,000 ounces of gold per year.
Låt mig påminna om mitt inlägg för inte så länge sedan om just detta.

Slutsatsen jag drar är att det finns anledning att börja titta närmare på Minera IRL & Ollachea igen redan i höst. Projektet i Argentina kan dom tina upp igen när det landet gjort sig av med sina nationalistiska socialister. Mycket glädjande att Ollachea nu är prioritet nr 1 hos företaget (om ryktet bekräftas). Bonus är att det är viktigt att bolagen står upp och vågar lämna (eller snarare frysa projekt i) giriga länder och politiker att själva hantera arbetslöshet och fattigdom som är den logiska konsekvensen av socialsm & överdriven nationalism. Argentina är ett av alla de länder som nu grillar och äter upp gåsen som la gyllene ägg.

Här är bolagets senaste presentation från mars månad där vi nu förhoppningsvis kan kasta om turordningen på projekten. För den som vill fräscha upp kunskaperna.

Läs gärna även "Don't lie to me Argentina" från The Economist.
Nationalistiska socialister på väg att förstöra ett land.

4 kommentarer:

  1. "Avion Gold vikt 0%"

    Snyggt! Nu är de dock väldigt låga nivåer. Väntar du tills det kommit några klartecken? Eller fyndar du något?

    SvaraRadera
  2. Min tanke går som så att dom knappast skulle ha gjort den guldhedgen/lån dom gjorde om dom inte varit pressade i balansräkningen, ont om pengar m a o.

    Dom har inte gett oss som placerare någon info om hur vi ska tolka kapitalbehovets ev förändring nu när dom skjuter upp det hela.

    PP lär ju vara tvärstängt, och dom nämnde att dom förhandlat om lån utan att få till avslut före guldhedgen/försäljningen.

    Kort sagt, jag skulle dra till med den förhatliga frasen: "Förhöjd finansiell risk". Fler och fler företag som sätter sig i den nuförtiden...

    Sammanfattningsvis, baserat på bristfällig finansiell info från företaget så vågar jag inte köpa den fallande kniven även om den som fångar den rätt utan tvekan kommer tjäna tiotals procent på kort tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte hur de kan vara pressade i balansräkningen. Företaget producerar i storleksordningen 100 koz i årstakt. Detta drar in stora pengar. Om de nu pausar investeringarna i utbyggnaden så lär balansräkningen stärkas väsentligt. På samma vis kan de väl rimligen aldrig hamna i knipa framöver eftersom de helt enkelt kan slå av på investeringstakten och vänta på att pengar trillar in från den pågående verksamheten. Guldet finns kvar i backen och om utbyggnaden tar lite längre tid så är väl inte det någon ko på isen. Missar jag något fundamentalt? Har heller aldrig förstått varför de ämna göra en pp för att finansiera utbyggnad mot 500 koz i årstakt. Rampa istället upp till 200 koz och lägg pengarna på hög tills utbyggnaden av företaget kan finansieras av egna kassan, eller?

      Radera
    2. Jag tror man har ett kassaflöde på kanske 55 musd i årstakt och 21 musd i kassan vid årsskiftet.

      Helt uppenbart har du rätt (så här med facit i hand) i att man borde tagit det lugnare med investeringarna och haft större marginaler.

      Bolaget har ju expanderat både "mill", gjort stora investeringar i uppstarten av två underjordsgruvor och samtidigt borrat mycket både i Burkina Faso och Mali.

      Avion är ett jättefint företag men jag kan bara upprepa att jag inte tror dom tagit sitt guldhedgelån om dom inte varit hårt pressade finansiellt.

      Som jag skrev ovan så saknar jag info om hur mycket man sparar när man nu skjuter på utbyggnaden av anrikningsverket (men enligt uppgift redan tagit 80% av kostnaderna) och samtidigt INTE längre kommer kunna tillgodoräkna sig den förväntade ökade försäljningen.

      Bolaget borde förse oss med mer info om detta. Kanske får jag ut något av mäklaranalyserna som ofta pratar med bolagen.

      Jag tror Avion kommer igen och får jag bra info om dom här bitarna kan jag mycket väl komma handla aktier.

      Radera