måndag 30 april 2012

Nu kom smällen jag befarade i Dundee Precious

Det ska bli intressant att se hur börsen tar detta. Jag själv kommer vara mycket avvaktande till bolaget och återkomma till det på bloggen löpande. I grunden är det ett kanonbra bolag men jag har ingen aning hur dom ska hantera halverad kapacitet på sitt smelter. Som jag nämnt i tidigare varningar så har dom höga halter av arsenik som de flesta smelters inte klarar av att hantera. Titta gärna tillbaka på tidigare bloggar på ämnet senaste veckorna samt namibiska artiklarna på höger sida av bloggen.



Det är värt att upprepa att Dundee är ett etiskt företag som tagit ett enormt smutsigt nedgånget smelter och moderniserat det i rasande takt för stora pengar. Nu måste det bara gå ännu fortare... samtidigt som bolagets intäkter för att finansiera investeringarna riskerar krympa pga nedanstående. Ibland är livet orättvist.

RED: Jag ser att även NewGold, ett annant mellanstort kvalitetsbolag mosas idag med 8-10% efter att Chile´s högsta domstol funnit att Chilenska myndigheter inte handlagt saker korrekt och därför drar in miljötillståndet för nya gruvan.... Det gäller att hålla järnkoll på sina bolag såväl som bolagens projekt. Jag gissar att det fanns varningssignaler även i fallet NewGold för den alerte. Ska jag klämma in lite "kunskaper" om miningbolag i Chile så är det att se upp med hur tung del elenergi producerande bolag har i kostnadsmassan. Chile har som land många fördelar men mitt intryck är att man inte klarat av att hantera motståndet mot nya energiprojekt från NGO´s. Det resulterar nu i mycket höga elpriser för bolag och privatpersoner och mycket tyder på att det blir värre om man inte har tur med regnen.

April 30, 2012

Dundee Precious Metals Receives First Contact from Namibian Government on Tsumeb Smelter Audit                                                

TORONTO, ONTARIO--(Marketwire - April 30, 2012) - Dundee Precious Metals Inc. (TSX:DPM)(TSX:DPM.WT)(TSX:DPM.WT.A) ("DPM" or the "Company") has announced that, following completion of the government's report on the environmental, health and safety audit (the "Report") it commissioned, the Namibian Minister of Environment and Tourism ("MET") has issued a letter to the Company relating to the operation of its Tsumeb smelter, owned and operated by its subsidiary, Namibia Custom Smelters (Pty) Limited ("NCS"). The Company has not yet had an opportunity to review the Report or discuss the findings with the MET.

Effective May 1, 2012, the MET has instructed NCS to reduce feed to the smelter by approximately half until the projects designed to capture fugitive emissions have been completed. These projects, which form part of NCS' Project 2012 currently underway, will be completed in the second half of the year. The Company is seeking further clarification on the levels the government has outlined, following which it will develop a plan to manage production and related emissions that will have the least impact on the Company and the community during this period. In the interim, NCS will work to bring forward the particular components of Project 2012 that specifically address fugitive emissions and also proceed with its scheduled one-month shutdown of the ausmelt furnace in mid-May for annual re-bricking.

In addition, the Minister has advised NCS to advance the installation of the sulphuric acid plant from 2014 to 2013. On its own initiative, NCS has started work on expediting the acid plant and determined that the fastest schedule possible, from the start of engineering to construction completion, is 26 months. The Company is currently contacting the MET to develop a mutually acceptable schedule within which to complete the plant.

The Minister's letter also contains additional instructions with respect to the occupational health of its workers and the environment which will be addressed in the coming months.

"The health of our workers and care for the environment are extremely important to us as evidenced by the strong relationship we have built with our employees and their representatives. We have spent over US$40 million on the smelter in the two years we have owned it and are aware of the challenges that continue to exist there," said Jonathan Goodman, President and CEO of DPM. "We are pleased to see the government's endorsement of our plan to address the remaining issues and look forward to working with them to bring the smelter up to global environmental standards."

Further information will be provided as soon as it is available.


RED: -10% ca i starten. Kan bara upprepa att jag tycker man ska avvakta på lägre kurser eller låta bli.

RED 2: -18%, inte intresserad. Logiskt sett kommer dom behöva permitera arbetare vid gruvan i Bulgarien samt kanske hitta någon form av nödlån. OM inte.... tja jag gissar att bolaget kommer vädja och vädja till Namibias regering att få lite mer tid med full fart. Ett köp nu är nog mest av allt en spekulation att dom lyckas med det. Om jag ska ta en sådan lottsedel så vill jag nog ha större uppsida än jag erbjuds efter 18% nedgång.

Jag ska även passa på att säga att jag kommer sluta med att värdemässigt justera "OB Portföljen". Det är helt enkelt för tidskrävande för en aktiv investerare och spekulant. Att hålla på med beräkningar riskerar bara fördröja justeringar i portföljen så att den är uppdaterad. Dvs framöver så kommer den bara lista bolag & vikt samt uppdateras när andan faller på.

3 kommentarer:

  1. Tack för att du flaggade upp för denna utveckling för ett tag sedan!

    Mvh

    SvaraRadera
  2. En liten tråkapning men det får du leva med :-) har du någon kolla på JAG nu? Har du hört något om den och vad säger du om den?

    mvh mackan

    SvaraRadera
  3. Ibland blir det ju lite fördröjning i svaren... börsen stänger 03.00 am thailändsk tid.

    Nåväl, T.JAG, jag har glömt att lägga till deras pressreleaser på Marketwire och har inte dom på min rullande kurslista så jag var inte riktigt uppdaterad. Jag ser att aktierna kraschat rätt hårt. Marknaden gillar inte problemcase i dagens tider (i goda tider kallas dom turn around case, men där är vi som bekant inte nu.)

    Det viktigaste jag skulle vilja säga om JAG utan att ha uppdaterat mig på mer än börsvärde, är att tänka på att inte glömma att addera alla skulder i bolaget till börsvärdet, dvs inte begränsa sig till att bara ta antal aktier x börskurs. Rakt ur huvudet så bör olika skuldtyper nu vara den övervägande delen av "MCAP" vilket ju praktiskt taget förvandlar JAG-aktien till ett derivat på den egna verksamheten. Derivat har ju vanligtvis hög sannolikhet att gå till noll....

    En sak till som jag kan tillägga är att jag sedan rätt länge varit tveksam till Brasilien play utfrån två saker:
    - Valutan är för stark vilket höjer produktionskostnaderna
    - Dom har kraftig brist på kompetent folk för gruvorna vilket ger kraftig löneinflation.

    Till det kan man då tillägga att kapital blivit dyrare och att därmed allt dom JAG behöver blir allt dyrare.

    Till andra kommentaren:
    Ja, jag är mycket nöjd med att jag fångade upp Dundee situationen väl i förväg för både mig själv och läsarna. Det var egentligen ett resultat av att jag missade första nedstället i CGA tidigare i år när aktien visade sig ha fallit pga uppkommen diskussion om skatterna (något som jag sen dess bevakat här) vilket jag missade med kanske 1 vecka vilket i sin tur kostade mig.

    Sen dess har jag börjat titta noga på vilka tänkbara risker är för enskilda bolag och satt upp diverse alert tjänster på det för att fånga upp det före marknaden baserat på vissa nyckelord (dvs inte bara företagsnamnet). I detta fallet fungerade det utmärkt.

    Fallen NewGold och Dundee visar tydligt att riskerna bara ökar och ökar för negativa överraskningar och är man tung i ett bolag så lönar det sig att fundera till lite på tjänster som Google alerts, jordbävningsbevakning, insiderhandel, tillstånd, skattediskussioner. Det är dock tidskrävande att övervaka automatiken... så man ska nog begränsa sig något till sina tyngsta innehav.

    SvaraRadera