måndag 9 april 2012

Korta kommentarer + Dundee kommentar

Ännu en dag av ras på PM bolags marknaderna. Guld i skrivande stund på 1646 och metallerna fortsätter alltså gå bättre än bolagen.

Den "dyra" halvan av mina Avionköp förra veckan på 98-88 cent är nu såld på "GAV". Kvar är alltså aktierna med ingångsvärde runt 90 cent. En taktik som ofta funkar väl.

Noterar att Asianmetal redovisar fallande inhemska dysprosium priser. Jag fortsätter att avvakta så länge Dacha är över 40 cent. Se tidigare kommentarer. Per 10 april så har vi enligt Metalpages en nedgång i FOB priserna för terbium oxid om 10% vilket kommer synas vid nästa NAV rapport. Vi har som sagt sett vissa uppgångar i inhemska priserna men det verkar inte direkt övertygande och berör inte exportpriserna som är mest relevant för Dacha. För mig är detta bra, jag vill inte ha 42 cent warranterna tecknade och tar gärna sommaren på mig för att ev återbygga ett innehav. Speciellt då om en del andra aktier då gått relativt sett bättre än Dacha. All "prisvärdhet" är ju relativ mot andra sektorer och bolag.

Timmins Gold bör inom kort komma med operationell uppdatering och ryktet säger att den då förhoppningsvis bekräftar tidigare god utveckling. Aktien visar viss styrka idag. Bolaget presenterar också i Zurich om dryg vecka.

Om Dundee PM som klarar sig utmärkt idag igen med bara -0.5% vill jag utfärda en liten "osannolik" varning som jag vill att läsarna ska känna till. Dundee producerar ett arsenikrikt guld/kopparkoncentrat som de flesta smältverk inte klarar av. Av den anledningen köpte Dundee ett eget smältverk i Namibia. Det var rejält nedgånget och Dundee har gjort stora miljömässiga investeringar och man är en viktig arbetsgivare i sin stad med 800 personer.

I Namibia har ett fåtal personer med en politiker i spetsen fått igång en debatt med visst nationalistiskt fokus där kort och gott fokus inte läggs på att Dundee snabbt förbättrar arbetsmiljö och minskar utsläpp utan istället fokus på att "dom skeppar hit farligt koncentrat och förgiftar oss".

Resultatet har blivit en statlig utredning som närsomhelst ska komma med sina resultat. Värt att veta är att facket stödjer bolaget. Som jag ser det så är det väldigt osannolikt att Dundee som verkligen gjort mycket för att förbättra och dessutom fortsätter investera så snabbt som möjligt för att minska svavel och arsenikutsläpp, att man ska tvingas stänga. Det mest troliga som jag ser det är att man uppmanas fortsätta minska utsläppen enligt plan och på snabbast möjliga sätt.

Men, man ska vara medveten att OM, regeringen skulle få för sig att stoppa verksamheten, ja då är min bedömning att Dundee skulle sitta rejält illa till. Det är svårt att hitta något annat smältverk som på kort varsel skulle ta sig an koncentratet dvs i princip tvärstopp för bolaget.

Här är en artikel på ämnet. Min personliga plan är att vikta över tillfälligt till andra bolag tills jag får besked om hur detta går. Inte minst då Dundee ju utvecklats bättre än de flesta andra guldbolag kursmässigt. Jag tvivlar på att marknaden idag har fokus på detta. Bolaget nämnde det i förbigående men jag har inte sett internationell press ta upp bevakningen från Namibias tidningar. Återigen, jag tror det är osannolikt att detta blir ett problem. För mig är det så att jag kanske ändå hade tagit trejden att minska i Dundee som klarat sig så väl kursmässigt. En artikel till.  Slutligen en tredje artikel.

Om CGA Mining så kan det nämnas att såväl Haywood som CIBC precis kommit ut med fräscha analysuppdateringar där båda sätter målkurs 4 cad.

Slutligen kan jag nämna att jag tagit spekulativ position i det här bolaget idag, Orko Silver. Deras tidigare partner Pan American Silver valde i förra veckan att inte fullfölja den gemensama uppstarten av deras projekt. Istället lämnade man tillbaka 100% till Orko. Jag lär köra samma metod som med Avion och sälja de dyraste inköpen från idag och spara de billigaste om jag får chansen. Vad man kan spekulera i är ju om det är Pan American som också omedelbart säljer ut de ca 4 miljoner aktier man har till "bästa kurs".

2 kommentarer:

  1. Vad händer med guld- och silverbolagen. Jag har svårt att tro att det är fria marknadskrafter som verkar, d.v.s. att det är "kreti och pleti" som köper och säljer en vara. Ta Allana som exempel (förvisso ett potashbolag), de borrar jättebra resultat gång efter gång samtidigt som de stänger en PP på 80 cent utan warrantar. Strax därefter (läs nu) är kursen 52 cent. Det verkar vara gränslöst när det gäller aktier till salu. Sen om det är aktie nr X i aktiestocken som säljs eller nåt annat "som skapar likviditet" det får vi ju aldrig veta.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säga att alla överdrivna svängningar är symptomen på en sjuk världsekonomi som i årtionden överdrivit tillväxten genom allt högre belåning. Nu är vi i sitsen att penningmängden vill krympa genom att lånen går i default vilket då centralbankerna försöker motverka genom att öka penningmängden.

    För mig är den röda tråden att jag inte tycker det finns några logiska skäl till att PM metaller ska värderas ner gentemot USD, YEN, EURO, PUND etc om man har ett längre perspektiv. Jag tycker kort sagt att fundamenta är intakt för att välja guld & silver istället.

    Eftersom jag tycker det så jobbar jag mest med att begränsa skadan på min portfölj i dessa marknader.

    Det har ju alltid vänt tidigare när det varit som mörkast... dvs jag utgår från att en vacker dag så har vi en längre period av kraftiga uppgångar igen.

    Den som lever får se.

    Om Allana så förstår jag inte heller nedgången. Men det är ett bolag med en superstark balansräkning. Sånt gillar jag.

    SvaraRadera