lördag 7 april 2012

Juniorer presenterar

Jag är väldigt förtjust i sådana här presentationsdagar. Denna gången är det lite mindre bolag som får chansen 12-13 april.

Bland bolagen jag kommer följa är:

Esperanza Resources som är huvudägare till Global Minerals och säkert kommer prata en hel del om silver i Slovakien. En intressant upplysning kan ju vara att Global och Esperanza är bolag som geologen Brent Cook har i sin rätt begränsade portfölj.

Minco Silver, mitt kinesisk/kanadensiska silverplay som om tillstånden kommer rent logiskt borde bli en mångdubblare med tanke på P&P reserver av bästa sort (ta och jämför vad Minco har med andra juniorer är min rek, indikerar uppsidan om dom "kommer loss") samt den goda balansräkningen. Som korrekt påpekades av läsare tidigare så är ju Sprott stor ägare även i detta silverbolag. Minco Silver är ju ett sparsamt bolag som inte borrar för mer reserver utan strikt väntar på att få sina tillstånd. Det gör att nyhetsflödet är dåligt. För mig blir det mycket spännande att se dom presentera och jag noterar också att bolaget precis valt att introducera nytt personaloptionprogram. Om gudarna är goda så kanske det är dags för "nyhetssäsong" i Minco m.a.o. Bolaget har idag över 1 cad per aktie i kassan.

(Tänk på att dessa två, liksom min tredje silverjunior, Avino Silver, med fördel ägs i lagom vikt i en diversifierad silverportfölj, kanske tillsammans med några till bolag, det är så jag gör själv och det är viktigt att förstå att den diversifieringen är ett "gratis" sätt att sänka sin portföljrisk).

Jag gissar att många även är intresserade av Aurcana som är där liksom Atac.



Om kanske 1-2 veckor kommer vi få fler presentationer. Jag återkommer då med:


Den som redan nu vill läsa mer om vilka bolag som deltar i European Gold Forum etc kan göra det här:

1 kommentar:

  1. Vet du ungefär hur lång tid det kan ta för att få klart tillstånden för Minco Silver?

    SvaraRadera