torsdag 12 april 2012

Japanerna & tunga REE substitut + lite guld

Jakten fortsätter på substitut för att Japan ska minska sitt beroende av Kina. Mycket är propaganda men det jag tar till mig är årtalet som nämns nedan, 2014. Det känns som det årtalet jag skrev om för 12 månader sen som mest sannolikt för substitut och nya projekt inom tunga REE, att det fortfarande är rätt aktuellt.


Jag upprepar också att jag alltid varit negativ till Molycorp och alla juniorer. Dacha blir intressant på allvar igen OM floden av 42 cent warranter inte tecknas i början av juni utan istället konverteras till 2014 warranter på 50 cent.

I förrgår rapporterade Metalpages om 10% ner på NAV grundande TBoxid FOB och igår rapporterades Asianmetal om 50 usd ner på både Dy oxid & FeDy FOB. Dvs allt tyder på fortsatt fallande NAV när det rapporteras ca 3 maj och därmed god chans att warranterna inte tecknas. M.a.o helt enligt scenariot att vi ska kunna köpa i lugn och ro till sommaren och sedan tack vare ev återköpsprogram kunna knipa säg intervallet 40 till 55 cent utan konkurrens från warrantägarna.

Det låter kanske som finlir men det är väldigt viktigt att hålla koll på "warrantfloder" och "aktier som blir fria". När jag har tid så kommer jag därför försöka skriva även om sådant i aktuella bolag.

Published: April 11, 2012 at 5:15 PM
TOKYO, April 11 (UPI) -- Japan's Hitachi Ltd. says it's developed an industrial motor without using rare earth metals to reduce dependence on imports of the scarce minerals from China.
China controls more than 90 percent of global supplies of rare earth metals and has moved to restrict production and exports.
Rare earths are a group of 17 chemical elements vital to the production of electronics, semiconductors and other high-tech devices.
The rare earth-free electric motor could be used for pumps and fans in industrial settings and uses more common amorphous metals -- non-crystalline metals that have high conductivity -- while achieving the same efficiency as motors using rare earth magnets that require such elements as neodymium and dysprosium , the company said Wednesday.
"The prices of rare earth metals have been soaring in recent years," Yuji Enomoto, a senior researcher at Hitachi, said in Tokyo. "We are facing the urgent need to not use rare earth metals."
Hitachi said the motors could be available commercially staring in April 2014, the Mainichi Shimbun reported.
The company said it plans to use the technology to develop motors for other uses such as automobiles and home appliances in the future.

I denna bloggen kan jag också passa på att nämna att guldimportsiffrorna för februari (knappa 500 ton via HK) nu tyder på att Kina klart gått om Indien som guldkonsument. (På den importen får man lägga landets egen produktion och import via andra källor än via HK vilket gör att konsumtionen troligen är runt 35% av världsproduktionen och stigande). Min gissning är att vi mycket väl kan vara över 1000 ton/år eller närmare 40% i "run rate" i slutet av året. Detta då samtidigt som Indien trappar ner konsumtionen med några hundra ton jämfört med året innan. Dessa guldbjässarna måste man hålla koll på.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Varför skulle man välja att vänta till 2014 med att teckna warranterna i Dacha, jag skulle inte ha gjort det om jag kunde teckan dom för 42c idagsläget, vad skulle du själv ha gjort??

    SvaraRadera
  2. Låt mig börja med att upprepa spelreglerna.

    I början på juni måste warrantägarna (ca 11 miljoner) bestämma sig för att göra en av två saker:
    1. Teckna på 42 cent
    2. Byta ut sin 42 cent warrant som "går ut juni 2012" mot en som går ut 24 månader senare men då har teckningskurs 50 cent.

    Sen ytterligare två fakta:
    1. En warrant har ett s.k tidsvärde utöver sitt teoretiska värde om aktiekurs minus teckningskurs. Gissningsvis skulle i juli 2012 en 50 cent warrant med två års löptid vara värd upp mot 5-10 cent fast aktiekursen bara är säg 42 cent.
    2. Det är osannolikt att någon skulle ge bort detta värdet på 5-10 cent genom att t.ex teckna aktien för 42 cent när den går att köpa över börsen utan warrant för 42 cent.

    Jag hoppas detta förklarar.

    SvaraRadera
  3. Så återköpsprogrammet kan starta första handelsdagen i juni, medan 42c-warranterna löper ut i mitten av juni (14 el 16, om jag minns rätt)?

    Jag skulle bli extremt besviken om det återköptes större mängder eller något alls innan detta datum i mitten av juni. Det vore oerhört korkat men inget förvånar mig längre i detta bolag.

    Sen kan jag inte heller se att någon skulle teckna större mängder warranter på 42c såvida man inte är säker på att bolaget har en deal i pipelinen, vilket jag tvivlar på. Visst kan det vara enda sättet att köpa stora mängder aktier för 42c, men de ska säljas någon gång också i en tunn handel.

    Förhoppninjgsvis kan återköpen få en effekt under ett par månader, men många är nog less på bolagets oförmåga att realisera metallerna så på sikt så är det bara stigande HREE-priser som kan dra kursen uppåt.

    SvaraRadera