fredag 13 april 2012

En artikel värd en egen blogg...

Ni känner igen resonemanget från bloggen i den här artikeln. Först på listan Allana, kanske för att det har ticker AAA :-) men jag tycker det är ett utmärkt exempel på låg risk pga den superstarka balansräkningen. Minco Silver är ett annat sådant bolag jag nämnt, Bear Creek ett tredje även om jag personligen tog snabb vinst på dryga 10% i det bolaget igår.


Orvana är raka motsatsen, jag köpte dock ändå aktier i bolaget igår i spekulativt syfte. Kursen hängde inte med och inom gissningsvis 3-4 veckor är schaktet klart vilket förhoppningsvis blir startskottet till lite styrka i den.

Naturligtvis är det så att man måste komma ihåg att mycket pengar i bolaget inte är tillräckligt... jag vill ju ha det kombinerat med att bolaget redan har hittat en fyndighet som det finns anledning att tro är ekonomisk. Dvs om inte reserver så åtminstone gott om resurser.

Varför inte lägga lite tid och studera bolagen på listan och se om det är något ni gillar och det fortfarande är nedtryckt.

Vad jag nu hoppas är att vi står inför två starka PM månader om 1680 tas ut grundligt. Som vi såg en antydan till igår så kommer många bolag då ha väldigt stor uppsida. Jag själv har positionerat mig senaste tiden så att jag har ökad vikt mot välskötta och välfinansierade silverjuniorer. Tanken är att hävstången i dessa kan vara rätt häftig när det vänder. De jag valt är också i gott ekonomiskt skick, dvs får vi inget drag så kommer dom ändå kunna fortsätta utvecklas i väntan på bättre tider.

Jag avslutar med att rätta journalisten om Allana Potash, här är mina uppdaterade anteckningar om basics vid 55 cent kurs:



Allana: 228.5 milj aktier
Derivat under 55 cent 6.5 milj ca som skulle ge kanske 2 mcad. (totalt 20, varav alla 5 warranter mkt högt upp)
Kassa var 45 musd före PP nyss (med ovan). Man drog in ytterligare 25 musd och anger själv i pres kassan till 65 musd. Inga skulder.
Börsvärde 228.5 x 0.55= 126 mcad
Net börsvärde: 126-65-2= 59 mcad

Dvs över 50% av börsvärdet i kassan. Goda odds som jag ser det och den som inte tittat på PEA på deras projekt borde kanske göra det innan den studsar mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar