måndag 16 april 2012

CGA rapport

Jag blev besviken på CGA´s uppdatering som kom idag. Det jag inte hade väntat mig var så hög cash cost redan detta kvartalet Q1 (glöm jämförelserna bolaget gör med cc från stilleståndstiden på SAG millet). Det stämmer inte alls vad VD pratade om på BMO konferensen (vilket jag inte gillar alls) och det är dessutom så att man haft sina energikostnader hedgade bara Q1 ut som jag nämnt tidigare. Jag är alltså rädd att vi kommer se 800 usd nästa kvartal och det är inte acceptabelt för mig. Jag minskar i aktien, gjorde faktiskt redan det till del senaste dagarna eftersom den gick så bra då jämfört med mkt annat.

Processing
The process plant throughput increased 83% to 1,586,549 tonnes at 1.12g/t (December Qtr 866,140 tonnes at 1.10g/t) which is the second highest quarterly throughput rate to date at the Project.
Gold production increased 77% to 49,199 oz (December Qtr 27,820 oz) at a recovery of 86.4% (December Qtr 90.6%). The movement in the recovery % was affected primarily by a change in feed type and decreased residence time.
Plant availability improved significantly to a high of 94.1% (December Qtr 87.7%) with all areas of the plant performing well. The SAG mill has operated trouble free since recommissioning on 25 December and has operated at greater than 6.5mtpa rates in February and March reaching an equivalent of 6.9mtpa in March.
Cash costs reduced 10% to $753/oz (December Qtr $832/oz).
Cash costs per tonne milled dropped to $23.24 compared to $25.66 in the December quarter.
The gross project operating cash flow before working capital for the quarter was US$29.896M (an increase of 109% from the December quarter of US$14.330M) from gross gold proceeds of sale of US$63.188M.

Jag klipper från min blogg i samband med BMO konferensen 29 februari för att ni ska förstå min reaktion:
Bolaget nämner upprepade gånger att guidance för innevarande år är 675 usd cash cost medans jag nedan antagit 700 usd. En notering jag kan göra är att man under Q1 har förmånliga hedgar på energi vilket man inte har under Q2. Min tolkning är att bolaget i praktiken kan bestämma vilken cash cost som är okej genom att välja vilken malm man kör genom millet och vad som läggs på hög, kort sagt cut off i vardagen. Bolaget säger att man idag vill och tänker hålla sig under 700 usd som B2Golds VD häromdagen pekade ut som industrisnitt i dagsläget.


Kort sagt så var mina funderingar att man för Q1 med normal produktion och energihedgar på plats, att man skulle klara 675 usd för att under resten av året se något högre kostnader. Att man redan under Q1 vid normaliserad produktion är över 750 usd och för den delen 1.12 gram matad halt tyder för mig att vi kan komma se 800 usd cash cost. Med de risker som ligger att skattebiten adderar ytterligare 60-70 usd så är jag inte längre attraherad. CGA har senaste tiden klarat sig hyggligt på börsen när många andra bolag blivit billigare dvs jag har senaste dagarna viktat om och snabbade på det igår när jag såg rapporten.


Vad gäller CGA så kommer jag nu avvakta cash cost under Q2 och samtidigt skatteförhandlingarna i Filippinerna innan jag gör en ny bedömning av bolaget. Jag är en god kund hos mina mäklare och jag är både spekulant och investerare. Jag drar mig INTE för att ändra snabbt och kraftigt i min portfölj och trejdar generellt rätt mycket. Denna gång hade jag lite tur som trejdade ut en hel del i CGA för att den helt enkelt utvecklades så väl senaste dagarna samtidigt som så mycket annat tog stryk och blev attraktivare i mina ögon. Kanada är börsernas Formel 1, jag har gett er verktygen att via Marketwire följa bolagens releaser i realtid (CGA är ett av få bolag jag inte får det att fungera på, upptäckte releasen på en Google bevakning igår med några timmars handel kvar).


En avslutande kommentar är att jag förstår de som blir "knäckta" av börsernas Formel 1. Nuläget är som jag ser det följande:
1. Metallpriserna utvecklas svagt, ett kapitel för sig.
2. Det är runt 15% årlig kostnadsinflation i producentledet dvs runt 100-150 usd
3. Marginalerna kläms och det känns som det bara kommer dåliga nyheter
4. Kurserna backar
5. Kort sagt en ond cirkel som kanske bara kan brytas av QE3 och kraftigt stigande metallpriser. Det vi vet från historiken är att när/om detta kommer, så blir det våldsamt och plötsligt.
6. Min taktik förblir att ha kraftigt fokus på balansräkningarna (den delen jag fortfarande gillar med CGA), hur kostnaderna i företagen utvecklas (det som försämrats i CGA) samt vara mycket snabbfotad och göra mycket research i jakten efter bolag som i dessa tider kraschar omotiverat hårt eller ännu inte värderats upp när avgörande goda nyheter kommit.
Dagens glädjeämne på sur börs blev inte oväntat Allana med plus 3.6%. Jag tog en post till på 56 cent. Värt att notera är att ett annat Forbes bolag, Sulliden, hade en bra dag även om det till slut bara blev +2.7%. Sulliden är viktigaste innehav för AAB som jag äger och en huvudorsak till att jag äger den aktien tillsammans med guldroyaltin (och den uppsida försäljning av den skulle kunna ge) samt utdelningen på 4%.

1 kommentar:

  1. Although I do not disagree with your comments, believe it best to wait for the full SEDAR filing on 1Q12 to better access results.

    FWIW, the fuel hedges expire in April 2012, so some benefit to 2Q12. Also, my suspicion is CGA is sandbagging this quarter, knowing that the fuel hedges are coming off, to benefit subsequent quarters. Thus, do not expect cash costs to rise as dramatically as some may think, CGA goal being to show continued, gradual decline in cash costs. With increased production rate, CGA has reasonable chance to show gradual cash cost decline over the next few quarters, especially if they sandbagged the 1Q12 results.

    Given way CGA is structured with its subsidiaries, CGA can "manage" its cash costs somewhat via the Ore Purchases line item on its financial statements. We have to wait for the full SEDAR filing to review this line item...

    SvaraRadera