måndag 16 april 2012

Allana Potash NCIB

Låt mig upprepa från blogg nedan:
Allana: 228.5 milj aktier
Derivat under 55 cent 6.5 milj ca som skulle ge kanske 2 mcad. (totalt 20, varav alla 5 warranter mkt högt upp)
Kassa var 45 musd före PP nyss (med ovan). Man drog in ytterligare 25 musd och anger själv i pres kassan till 65 musd. Inga skulder.
Börsvärde 228.5 x 0.55= 126 mcad
Net börsvärde: 126-65-2= 59 mcad

Dvs över 50% av börsvärdet i kassan. Goda odds som jag ser det och den som inte tittat på PEA på deras projekt borde kanske göra det innan den studsar mer.

Till detta kan vi nu lägga till dagens pressrelease:
April 16, 2012
Allana Announces Intention to Make a Normal Course Issuer Bid for 2012                                                
TORONTO, ONTARIO--(Marketwire - April 16, 2012) - ALLANA POTASH CORP. ("Allana", or the "Company") (TSX:AAA) is pleased to announce its intention to make a Normal Course Issuer Bid ("NCIB"), subject to TSX ("Exchange") approval, to buy back its common shares through the facilities of the Exchange.

The maximum number of common shares that may be purchased for cancellation pursuant to the NCIB is that number of common shares that represents 10% of the common shares in the public float. Based on the 193,148,621 common shares in the public float as at April 16, 2012, the maximum number of shares would be 19,314,862.


Allana notes that the number of its shares in the public float is less than the 228,536,024 issued and outstanding Allana common shares as of April 16, 2012, because the public float number does not include common shares held by Allana insiders.

Daily purchases will be limited to 410,463 common shares other than block purchase exceptions. The actual number of common shares that would be purchased, if any, and the timing of such purchases will be determined by Allana considering market conditions, stock prices, its cash position, and other factors.

Purchases under the NCIB are permitted to commence on April 18, 2012 and will terminate on April 17, 2013 or the date upon which the maximum number of common shares have been purchased by Allana pursuant to the NCIB.

Min gissning är att vi baserat på detta tämligen snabbt kommer röra oss 15% upp i aktien mot 65 cent och att den nivån får ett starkt stöd via återköp. Jag tvivlar på att bolaget är aggressivare än det då man knappast vill återköpa aktier på nivå alltför nära nivån där man tidigare i år gjorde PP, dvs 80 cent. Det hindrar naturligtvis inte att marknaden driver dom högre än så. Notera att bolaget har rätt att köpa hela 410.000 aktier på en dag, det är mycket och ger dom stor rörelsefrihet. Notera att bolaget inte får köpa före den 18e april, dvs de investerare som "vill springa före dom" har två dagar på sig.

Kort och gott helt korrekt drag av management... man måste ha en hygglig kurs att lägga en premie på för uppköpande indier/kineser.... Dessutom gör detta troligen Allana till en stabilare aktie än andra att äga under sommaren. Om bolaget skulle köpa alla 19,3 miljoner aktier så skulle det till dagens börskurs innebära ca 10 mcad att jämföra med kassan på 65 musd.

Det vi här ser är ytterligare en anledning att välja bolag med stark balansräkning och ni kommer märka fortsatt fokus på den biten från min sida.

För den som vill fräscha upp sina kunskaper om Allana rekommenderas presentationen.

11 kommentarer:

  1. mkt intressant! Dax att tanka idag då!

    SvaraRadera
  2. Det har jag inga synpunkter på... (att tanka eller inte). Jag bara försöker hitta intressanta företag och intressanta vinklingar i takt med nyhetsflödet.

    SvaraRadera
  3. Det gör du bra! Vad är dina tankar om Timmins Gold, billig?

    SvaraRadera
  4. En av alltfler "billiga" aktier... Jag tyckte senaste rapporten var lite färre ounce (4k eller så) lägre än vad jag hade hoppats på men det ligger ju samtidigt planer på att det ska upp i närtid. Jag ser fram emot Timmins presentation om någon dag i Schweiz.

    Timmins är mitt tyngsta innehav i portföljen men jag har för en gång skull efter rejäl ansträngning lyckats med konststycket att ha en rätt bred portfölj. Det är som sagt ett starkt mål från min sida att ha diversifiering och jag letar hela tiden nya uppslag och väger mot de "gamla bolagen".

    SvaraRadera
  5. Dundee kränger rätt vilt idag. Gillar de inte NCIB? Själv tror jag det kommer lyfta aktien rejält med start imorgon men man undrar varför inte folk vill "front-runna" återköpen redan idag. Speciellt på dessa nivåer. Vad har vi att se fram emot nyhetsmässigt i Allana tror du närmaste tiden?

    SvaraRadera
  6. Jag gick in och kollade på Dundee´s (.....) analys från slutet av mars.
    - Ny reservuppdatering bör öka andelen M&I, bör komma närsomhelst.
    - Möjlig ö.k om lånefinansiering för projektet kan komma under våren.
    - Full BFS i september (den ska då innehålla bl.a tester på kvarvarande tekniska utmaningar samt uppgifter om var vatten ska tas).
    - Möjligt offtake agreement med t.ex Kina & Indien.

    Jag gissar att man genom kontakt med bolaget kan få mer färg på tidsperspektiven i nuläget.

    SvaraRadera
  7. Tack. Någon idé om varför Dundee säljer ut som de gör? Verkar smått korkat dagen innan NCIB drar igång.

    SvaraRadera
  8. Dundee har 423k sålda och 200k köpta. Det är ju omöjligt att säga varför folk säljer en aktie. Kanske tycker dom att dom har ett attraktivt läge i en annan aktie, kanske har dom margin call, kanske fonduttag som tvingar dom som fondbolag att sälja det som det finns bud på, kanske tror dom inte längre på bolaget, kanske har dom insider info om något negativt... endast fantasin sätter gränser för vad det kan vara :-)

    SvaraRadera
  9. Jisses vad svag AAA är. Nästan så man börjar undra vad som ligger bakom. Trodde ncib skulle ge lite styrka.

    SvaraRadera
  10. Kan ju inte klaga på AAA just nu :)
    När tycker du man bör ta hem lite vinster? Hur gör du?

    SvaraRadera
  11. Skitsvårt. Jag hade mycket AAA, när det kändes som svårast kändes det verkligen som för mycket och jag lättade på en del på tok för tidigt. Men jag har kanske 60% kvar nu och kommer utan tvekan behålla en bra position i företaget för i höst är det nog hygglig chans att det kommer uppköp som är bra bra bit högre än dagens kurs. Säg 3-4% av portföljen som rimligt kanske?

    SvaraRadera