fredag 30 mars 2012

Portföljförändringar & avstämning

Jag ber er notera att alla mina innehav + länkar till bolagen i fortsättning kommer ligga under fliken "OB Portföljen" ovan. Av och till kommer jag även där försöka stämma av utveckling samt justera portföljen.

I den senaste uppdateringen har jag främst dragit ner vikten i CGA med 1/3 samt minskat aningen i B2Gold och använt pengarna för att öka i Pan Orient Energy, Allana och Aberdeen international.

De uppenbara fördelarna är ökad riskspridning både bland bolag och sektorer. När det gäller CGA så är skattesituationen fortfarande uppe i luften i Filippinerna och skulle jag nu gissa utifrån vad jag läser så skulle det vara att royalty hoppar från 2 till 6% och att bolaget bolaget som tidigare antaget är skattefritt till mitten av 2015. En annan negativ bit jag håller koll på är hur bolagets energikostnader för bunkerolja till elektricitet (+ diesel för fordon) utvecklas. Oljan ligger envist högt och CGA´s tidigare hedgar som har begränsat kostnaderna löper nu ut. Summan för mig är att jag justerar ner innehavet med 35%.

Pan Orient ökar jag i för att jag tror kommande borrningar i Thailand mer än väl kommer rättfärdiga dagens kurser och att man därmed får high impact borrningar i Indonesien utan kostnad.

Aberdeen tog jag in på 50 och 51 cent då jag tror substansvärdet ligger på ca 90 cent idag (ner 15-20% sen senaste rapport) och att guldroyalties tillkommer. Bolagets stora mängd (37.5 miljoner) warranter kommer också troligen förfalla värdelösa den 6e juni vilket gör att uppsidan i aktiekursen vid god aktiemarknad återställs.

Bolaget har vid 50 cent 4% direktavkastning (1.7 musd) vilket mer än väl backas upp av 2.6 miljoner årliga guldroyalties. Bolaget har också ett alldeles färskt återköpsprogram där "billiga återköp" underbygger substansvärdet ytterligare.

Jag skulle vilja nämna två spekulationer:
1. Bolaget säljer sina royalties som nu är "okontroversiella" och säkert kan betinga ett värde som skulle få bolagets nuvarande börsvärde om 44 mcad att studsa rätt rejält.
2. Bolaget sörjer utan tvekan att det inte "blir större" genom att de 37.5 miljonerna warranter förfaller utan att tecknas. Ett sätt att växa skulle kunna vara om systerbolaget Dacha inte heller får sina 42 cent warranter tecknade i juni och att AAB när det är konstaterad lägger ett bud att byta aktier i Dacha mot AAB. Då familjen Bharti är större ägare i AAB än man är i Dacha så tror jag det blir rätt låg premie på det budet, kanske "merger between equals" dvs ingen premie. Det är svårt att förstå varför familjen skulle vilja ha kvar två små undervärderade investmentbolag istället för ett större bolag.

Allana som jag ökar i är också Bharti bolag. För mig så är det starkast möjliga uppköpskandidat efter sommaren när BFS (bankable feas studie) är på plats och min åsikt är att bud från kineser eller indier måste vara flera ggr nuvarande börskurs. Min gissning är att detta så småningom kommer börja prisas in och att nuvarande börsutveckling för Allana bara är sviterna efter senast PPn som jag bara är glad att vi klarat av. Allana är mycket välkapitaliserat och ett bolag jag kan komma fortsätta öka i mot 10%.

I händelse av att någon tror att jag blivit negativ till CGA så vill jag påminna om att det är ca delat näst största innehav. I princip är det ett mål att även minska Timmins från dagens höga procentandel vid rätt tillfälle. Målet måste vara en väl diversifierad portfölj.

Nedan är en väldigt intressant artikel som påminner om att ledningen mycket väl kan få sin väl kända vilja genom att så småningom sälja bolaget:

China's Zijin Mining planning to acquire overseas gold and copper assets

According to the Chinese miner's chairman, the bulk of 5,5 bn yuan ($872 million) set aside for acquisitions will be reserved for the purchase of overseas gold and copper assets.
Author: Polly Yam
Posted: Friday , 30 Mar 2012


HONG KONG (Reuters) -
China's Zijin Mining Group Co Ltd plans to spend 5.5 billion yuan ($872.19 million) for acquisitions, the bulk of which will be overseas gold and copper assets, the company's chairman said on Thursday.
Chen Jinghe, the chairman, did not identify the targets, but last year told Reuters the company was focusing on acquisitions in Southeast Asia, particularly in the Philippines and Indonesia. The company now has assets in Australia, Peru, Russia and central Asia.
Chen told a news conference in Hong Kong that the company was looking to buy a large-scale overseas mining firm and use the firm as Zijin's overseas capital platform. Zijin's overseas mining projects could then be gradually injected into the firm and separately listed in Hong Kong.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar