måndag 19 mars 2012

Orvana släpper februari siffror, kurs upp 7%

MP3 presentationen från 16e mars: som sedan följdes av pressreleasen nedan dagen efter.

Gold production increased by 38% to 4,110 ounces. Direct cash operating cost, including royalties, was $632/ounce of gold, net of by-product revenues. (Cash cost på den nivån i februari före schaktet indikerar att vi kan komma se riktigt riktigt bra siffror senare under året.

Alltså årstakt på 50.000 ounce från EVBC nu redan före schaktet. Cash cost som sagt på väg ner. Head grade in i fabriken nu 2.9 gram/ton vilket faktiskt bör kunna fortsätta upp vilket i sig skulle kunna fortsätta slå positivt på både produktion och cash cost.

Jag står fast både vid påståendet att jag tror det ljusnar nu och att dom gissningsvis high gradar lite under 2012 (zon A107 är höggradig).

En orsak till att dom säkert kör den rikaste malmen dom kommer åt är troligen att balansräkningen ligger och balanserar  fram till schaktet möjliggör främst större volymer från gruva till mill.

Jag jagar inte in nya aktier idag (men tvekar inte heller att behålla fredagens köp) utan är nöjd med fredagens 85.5 cent snitt. Men jag är å andra sidan inte helt övertygad om att kursen kommer falla tillbaka. Oavsett hur det går så är det jätteroligt att bolaget verkar ha börjat få snurr på verksamheten och man kan ju känna viss beundran för Bill och Agne som orkat hänga i under en period som måste ha varit väldigt tuff. Båda dessa herrar har ju gediget track record innan detta minst sagt kraftiga gupp i karriären.

För oss som investerare tycker jag man ska ta till sig att bolaget operativt går allt bättre MEN att det finansiellt fortfarande är väldigt svagt och därmed instabilt.

9 kommentarer:

  1. Off topic OB men jag undrar om du har några tankar kring Alacer Gold Corp ASR och tänkbara orsaker till den tråkiga kursutvecklinge vi upplevt en längre tid. Svårt att hitta någon rimlig förklaring (i alla fall för mig...)Tvärtom tycker jag att det har kommit positiva nyheter på löpande band.
    Hoppas att du kan hjälpa till!
    Med vänlig hälsning
    Axel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte mycket koll på Alacer. Om jag minns rätt så hade dom dock andra halvan på La Mancha´s Australien gruva och konsoliderar säkert hela den inom kort. Säkert till bra pris för jag tvivlar så många andra bjuder på 50% av den gruvan.

      Turkiet gillar jag betydligt bättre än Australien som miningland för tillfället. Mig veterligen är Alacer ett mycket bra bolag och kursmässigt från toppen tycker jag inte det ser värre ut än så mycket annat. Vi har ju en svag marknad rent generellt.

      Radera
    2. Ok tack för ditt svar OB! Jo allt PM har ju gått riktigt riktigt dåligt de senaste två åren. Men men bolag som Alacer kommer säkert att uppvärderas (dagens prod. rap. var ju riktigt bra!)
      Segt bara att behöva vänta på att köptrycket från större investerare infinner sig, snarare har det varit nån slags shortverksamhet som pågått...
      Tack för svar o bra blog!
      Axel

      Radera
  2. Jag tycker att det finns nagra punkter som ar verkligen positiva:

    1) EVBC: Cash cost guidance ar baserat pa laga recoveries for koppar och silver. Idag slar de dessa med rage, vilket leder till lagre cash cost per uns guld netto cu/ag-krediter. Jag far Cash flow pa 57.5 mm miljoner baserat pa 600 i CC och innan G&A/Interest samt inraknat hedgar, pa en produktion om 60,000 oz/year.

    2) Som du redan papekat OB sa kommer grades att oka mot narmare 4 g/t under Q3/Q4. Det var allafall vad Bill implicerade under CC. Om de lyckas behalla den head graden sa ar man pa en arstakt pa over 80,000 uns. Man pratar aven om expansion av mill. Detta ar en gomd bonus som kan skapa extra produktion till lag kostnad.

    3) Don Mario: Det ser onekligen ut som man har kommit forbi de storsta problemen har. De sager att de har jobbat intensivt med Ron Simkus sista manaderna. Pa hans CV star det att han ar en "metallurgical problem-solver" med "extensive knowledge in base metal ore processing technology". Dessutom har han tagit hjalp av externa konsulter fran sitt kontaktnatverk. Detta har redan innebarit stora framsteg. Utover LPF processen kor man nu aven Flotation only. Detta okar kapaciteten att producera guld/silver genom Flotation only processen.

    Mina enkla berakningar sager att detta borde kunna resultera i foljande produktion i arstakt:

    6137 tonnes koppar (13.5 MMlbs)
    15910 ounce guld
    536,820 ounce silver

    Detta ar som ett resultat av att man med LPF och Flotation kombinerat kan processa uppemot 2500 tonnes per dag malm mot tidigare 1800. Man forlorar lite koppar recovery (ingen recovery av koppar i Flotation only) och mine life blir kortare (malmen tar slut fortare).

    Aterstar dock att bevisa att de kan exikviera pa utsatt plan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett mycket läsvärt inlägg!

      Radera
  3. Vore kul att höra dina tankar om Avion också. Har ju varit lite motigt på sista tiden och nu börjar man ju fundera på om rapporten i slutet av mars kommer att bjuda på fler negativa överaskningar eller om förra rapporten var en engångshändelse.

    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju skrivit lite allmänt om Avion i samtal med Lys i kommentarerna på bloggarna nedan. Kort och gott så vill jag gärna ha mer info från bolaget på området kostnadstryck innan jag gör någon direkt tyngre satsning. Vi har ju conference call etc på ingång och jag tvivlar på att vi står inför någon kursrusning efter det utan det finns nog utmärkta möjligheter att lyssna och läsa den senaste informationen från bolaget då och göra en färsk bedömning.

      Rent allmänt så är alla jätteoroliga över sina bolag just nu. Personligen är jag hyggligt lugn, guld är än så länge på väldigt attraktiva nivåer och värderingarna vinstmässigt ser för mig kanon ut så jag bara avvaktar och ändrar inte så mycket.

      Min bedömning är att guld som fenomen har mycket kvar att ge i dessa QE tider (för tillfället Europa och Japan även om marknaderna alltid har överdrivet USA fokus som vanligt).

      Även om guldet skulle backa till 1500 så mår bolagen i min portfölj utmärkt och har råd med allt på agendan inklusive utbyggnationer.

      Radera
  4. Någon kommentar om AuRico? Är det ett stort innehav i din portfölj? Triggers?
    Säkert inte lika stor potential som Avion men kanske lite mindre risk...

    SvaraRadera
  5. Jag har bl.a som svar på din fråga skapat en ny flik ovan "O B Portföljen". Ger lite min syn på vikt av de olika bolagen och betonar det faktum att jag tycker man ska äga en portfölj av bolag snarare än all in i enskilt bolag.

    Vad gäller AuRico så är triggern en bra uppstart på Young Davidson i Kanada och risken att dom inte säkert & tydligt visat att problemen underground i Mexiko är helt lösta. Dvs liksom för Avion och flera andra så blir nästa uppdatering intressant ur båda dessa aspekter.

    Långsiktigt gillar jag att AuRico erbjuder god exponering mot silver utan att man behöver betala den dyra "silverproducentpremien".

    SvaraRadera