fredag 16 mars 2012

Orvana Minerals rapport och conf call

Jag tänkte lägga en kort blänkare om att läget ser ut att ljusna vid EVBC Spanien för Orvana. Produktion och grades bör vara på väg upp på allvar under resten av 2012.

Bolivia har dock varit värre än illa... med mycket stora problem i själva processen där metallerna utvinns. Inte bara har detta lett till lägre produktion utan t.om att själva koncentratprodukten man framställt inte gått att sälja vilket ledde till ytterligare ett nödlån från Fabulosa (utöver detta att misslyckandet i "koncentratprocessen" ledde till att processen där kvarvarande guld skulle utvinnas till ren doré fick strykas). Processen och därmed slutprodukten har dock ändrats och man marknadsför nu den nya koncentrattypen. Hur det går är viktigt att följa. Doré produktion gissar jag mer permanent är "off the table".

På det hela taget, med nya finansieringar på plats, schakt inom kort klart vid EVBC och ökande grades, ja det ljusnar men det är hög risk.

Man bör också addera skulder på närmare 70 musd till börsvärdet när man tittar på om man tycker aktien är billig eller ej på 85 cent med 137 miljoner aktier ute. Att göra den grundläggande beräkningen illustrerar ju väl den hävstång som kommer med Orvana idag. Utöver den hävstången så har vi även det faktum att bolaget som alla "bi produkt bolag" egentligen är större än det ser ut. Dvs vid framgång (flera aspekter) från dagens läge så handlar det inte bara om att guldproduktionen ökar utan även från koppardelen. Att leverage även funkar utmärkt nedåt... har ju Orvana varit en utmärkt illustration av senaste 12 månaderna sen jag påpekade "förhöjd finansiell risk" (pga uteblivna operativa resultat).

Off topic: Jag har fått ett antal kommentarer på bloggen som varit undertecknade med skribentens fulla namn. Ni bör vara medvetna om att i de flesta fall när ni lägger ett meddelande efter en blogg med fullt namn så kommer jag tolka det, i de flesta fall, som att det inte är avsett att publiceras utan enbart som ett privat meddelande till mig (jag godkänner ju alla inlägg som går ut).

För att göra det enklare för mig så kan ni när ni vill skriva direkt till mig använda min mail som ligger på "contact" ovan om det är avsett som privat meddelande (och ser er mail så att jag ev kan svara). Är det inte det (privat), så är det mer uppskattat om ni lägger det som kommentar som alla kan se och jag svara på så att alla kan läsa.

11 kommentarer:

  1. Tack för input,

    Det känns som att ytterligare klarheter kring EVBC bör komma på plats innan man överväger entry/ökning igen. Tack för ditt alltid lika uppskattade grävande.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Dom har jättemycket kvar att bevisa vid båda gruvorna. Jag har dock faktiskt baserat på conference callen valt att bli liten aktieägare igen vilket var länge sedan. Betoningen på liten beror på risk och att det de facto finns mycket annat som är prisvärt i dagens marknad.

    Det som lockar mig är möjligheten att dom kommer närmare reserve grades vid sin brytning vid EVBC samt att UMZ med ny typ av koncentrat slutar blöda.

    SvaraRadera
  3. OB, vet du om det gar att accessa en replay av CC:n?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom har ju en lång historik av att vara duktiga med det så det borde gå på måndag via hemsidan gissar jag.

      Inte minst analytikerfrågan + svaren var intressanta och indikerar att EVBC nog kommer gå allt bättre från och med nu.

      Radera
    2. Ja med den guidance de ger om att na 60,000 ounce for fiskala 2012 maste man komma upp mot 7200 ounce per manad for Q3 och Q4 och head grate kring 4 g/t. Det ser overoptimistiskt ut med de som vi sett hittils, forhoppningsvis kan de overraska positivt.

      Mojligen ar den guidance de givit valdigt valdigt konservativ nar de galler head grades, kostnader och recoveries.

      Radera
    3. Recoveries i Spanien ser jag inte idag som problemet. Det jag kliat mig i huvudet över är grades på den malm som rullar in i "fabriken" och det kan ju bero på att man bryter delar av reserverna som är lägre grades eller mer troligt att man får med för mycket skräp vid brytningen.

      Min beräkning säger att man producerat över 10k på de första 4 månaderna på deras år (okt-sept) dvs januari månad ut. Kvar 50k på 8 månader dvs 6000 - 6200 ounce/månad för att nå utsatt mål.

      Man bryter dock nu zon A107 som om minnet är korrekt är den rikaste zonen med rena Ventana träffar typ 50 meter med 7 gram där intervallen i sig borde hjälpa till att minska ev skräpsten som åker med. Lite high grading framöver kanske m a o.

      Bolaget har mycket kvar att bevisa när det gäller att hålla prognoser och jag har som sagt inte tagit några tunga positioner igår, men jag håller verkligen tummarna för bolaget oavsett hur mycket aktier jag har. Det var heller inte mitt val att släppa "OBR´s" bevakning på Orvana och jag har som du märkt kontinuerligt försökt bevaka dom här på bloggen. Det vore jätteroligt om bolaget i första hand kunde komma bort från den konkursrisk jag faktiskt såg under hösten och som kreditgivarna nog mer eller mindre tvingades göra smärtsamma val för att undvika. Att Bolivia och UMZ så här långt bara kostat pengar utan intäkter är naturligtvis det främsta bakslaget för bolaget och jag kommer lägga en hel del tid för att förbättra/uppdatera mina kunskaper om vad som nu sker där med bl.a ny input från personer vars track record behöver researchas.

      Radera
  4. Jag lärde mig tre saker som ORV-ägare:

    1. Man kan inte ens lita på bankable feas-studier som Credit Suisse ger krediter på, vilket gör det otroligt svårt som svensk småsparare utan kontakter i branschen. Miningaktier är därför högriskaktier där man måste försöka att bedöma bolagens executive risks.

    2. Lita inte på vad bolagen säger, de är inte dina vänner. Vad jag vet påtalade OBR de frågetecken som fanns (metallurgin vid UMZ, instabilt berg EVBC) och fick lugnande besked. Utfallet blev det omvända, trots ORVs tidigare track record som var mycket bra.

    3. Uppstarter vid undergroundmining innebär stora risker, komplexa blandningar av malmtyper innebär också risker. Därför föredrar jag open pit med oxidmalm för att minska dessa risker, men därmed inte sagt att det inte kan gå fel vad gäller recoveries och halter, och därmed produktion och cash cost.

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig Fredrik men faktum kvarstår för mig att bankable feasibility studie är den högsta säkerhetsgraden för pre feas och PEA. Att ha detta i ryggen tillsammans med att management framgångsrikt har drivit gruvor tidigare är för mig fortsatt viktiga pusselbitar men detta är riskabla branscher vilket även aktieägare i storbolag som Agnico och Kinross upptäckt senaste året.

    Vad gäller vad företagsledningar säger så håller jag också med dig med reservationen att jag inte tror Orvana ljög för mig när jag pratade med dom och frågade om metallurgin i Bolivia eller uppgifterna om tidigare instabilitet i berget i oxidzonerna i Spanien. Återigen det är riskabla branscher och i fallet Orvana så gick ovanligt mycket snett vid båda två uppstarterna. Jag är övertygad om att ledningen INTE misstänkte att detta skulle gå snett. Det man kan misstro ledningar (generellt) om i mitt tycke är när saker börjat gå snett och då dom säger att saker ska ordna sig inom kort.

    Om din punkt 3 så instämmer jag också i poängen men skulle vilja påpeka att open pit, speciellt utan elnät är sårbart ur dieselpriser m.m.

    Kort sagt, en värld av saker att tänka på och ditt inlägg täcker en hel del av det jag själv funderat mycket över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag håller med dig, visst har en bankable feas som en storbank ger krediter på ett stort värde, men ändå så kan saker gå mycket fel vilket ställer stora krav på oss investerare.

      Nej, jag tror inte bolaget ljög och de hade ju gjort det bra tidigare, plus feas i ryggen, men man undrar ju ändå hur mycket firman som låg bakom feas hade på fötterna vad gäller UMZs metallurgi.

      Och angående open pit så sprang väl Minefinders heap leach pad läck för ca två år sen, så även där finns det naturligtvis risker inblandade. Och vi har ju CGAs SAG-mill.

      Jag tror att för många som följer bloggen så handlar det först och främst om riskmininering snarare än att maximera ev vinster.

      Radera
  6. Japp, de som är investerade nu har med rätta stort fokus på allt som kan gå snett. Det kommer vi förhoppningsvis ha stor nytta av när sentimentet vänder uppåt igen. Nedgångsperioderna har den fördelen att dom vaccinerar en mot viljan att ta belåning, gå all in i ett enskilt bolag och gör att man har lättare att förmå sig att ta hem vinster för andra projekt (må det vara badrum eller annat) när det väl blir bättre. Sentimentet inom vår bransch är nu på många sätt rekorddåligt. 2008 var som någon pekade ut sämre men då rasade ju allting omkring oss, nu är det främst guldbolagen som tar stryk och man bör vara medveten om att t.ex HUI index för mig ser ut att ha brutit nedsidan på sitt långa tradingintervall. För många är det nog en signal om en större teknisk förändring. En signal som jag själv isåfall avsiktligt väljer ignorera eftersom jag anser att världens QE går på rekordfart just nu även om USA officiellt har paus för tillfället.

    SvaraRadera
  7. Det är sådant här som kraftigt bidragit till nuvarande sentiment:

    In a statement, the company (TSE:AEM) said the $644 million writedown was a result of “persistently high operating costs”; therefore, less ore will be mined and the minelife has been cut by three years. The Meadowbank writedown rings familiar to another Canadian gold producer, Kinross, which lost 2.4 billion in the fourth quarter as a result of writing down its Tasiast project in Africa.

    Agnico-Eagle also had problems with its Goldex mine in Quebec. In October, the company suspended mining and gold production at the mine due to unstable ground and water inflow. The shutdown resulted in a $260 million charge in the third quarter results.

    Häng på det kraftiga oljeprisökningar och aggressiva politiker världen över som höjer skatter så har man förklaringen till att mining blivit mindre populärt bland investerare.

    Ironiskt nog kommer detta fortsätta att bidra till högre metallpriser i framtiden vilket då kompenserar investerarkollektivet som helhet. Men värderingarna av vinster och tillgångarna kommer åka berg och dalbana och just nu är det dalbana.

    SvaraRadera