tisdag 27 mars 2012

Köptillfälle Aberdeen international?

Jag shoppade en bunt AAB för 50 cent från dold säljare.

Bolaget har ett pågående återköpsprogram och är tungt viktad mot Sulliden som är ett verkligt intressant bolag i sig (men enligt uppgift i princip inga Avion, Crocodile eller Dacha) och hade per sista januari portfölj på 1.08 cad samt en guldroyalty som årligen betalar ca 3 cent till bolaget. 2 av dessa delas årligen ut till aktieägarna.

Jag kommer säkert trejda mina aktier som jag brukar göra när den vaknar till liv igen men det är ett ganska okej bolag att äga med tycker jag.

Senast rapporten:

Senaste presentationen

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för en bra blogg!

    Du har inte AAB inlagd till höger under dina innehav.

    Mvh

    SvaraRadera
  2. AAB är inte idag avsett som ett självklart framtida innehav. Jag är en god kund för mäklarna för jag omsätter mkt och har bevakning på många bolag. Om jag skulle börja lägga in allt jag gjorde här så skulle bloggen bli otymplig... En annan affär jag gjorde nyss var att i "Maliskräcken" köpa det här bolaget på 71 cent: http://www.rockgatecapital.com/s/Home.asp

    Bra bolag men egentligen utanför bloggens område och jag vill inte halka bort för mycket från röda tråden i skrivandet. Rockgate är för övrigt sålt (för tidigt) med ca 8% net vinst efter courtage.

    Vart AAB tar vägen för mig till slut får vi se (jag skrev ju ovan att det troligen endast är en trejd). Jag är inte 100 uppdaterad på hur deras portfölj ser ut och har utvecklats sen sista januari. Men även om den nog backat lite från 106 cent+royalty värdet så kändes 50 cent som en utmärkt spekulativ nivå och en hygglig grej att slänga ut på bloggen så att folk får ett uppslag att researcha själva. Bloggen ska ju vara läsvärd så jag kommer nog fortsätta slänga ut lite sådana kommentarer när jag ser intressanta möjligheter som AAB på 50 cent.

    SvaraRadera
  3. Hur stora är dina trejds?

    Tack för bra läsning också. Mkt spännande.

    SvaraRadera
  4. Karl-Erik,
    Jag vill ju inte sätta belopp på vare sig min portfölj eller enskilda affärer jag gör. Men jag är en medelålders fulltidsplacerare så enskilda trades kan ibland vara hyggligt stora, men allt är ju relativt.

    Vad jag kan säga är att jag själv ofta drar gränsen för en trejd ur ett courtageoptimerande (dvs minimicourtage vs procentsiffran) på 100 tkr. Dvs om affären inte är minst det så får jag pga minimicourtage en högre procentsiffra vilket jag ogillar... Alltså är mina affärer oftast minst 100 tkr i stöten.

    SvaraRadera