torsdag 29 mars 2012

Blanda inte ihop REE & REE!

När jag började skriva om de tunga REE och bolaget Dacha som jag såg som enda intressanta REE bolag så handlades de s.k FOB priserna, exportpriserna avsevärt under de inhemska priserna.

Under hösten och våren 2012 har vi sett detta fullständigt förändras så att de inhemska priserna på dysprosium och terbium bara är ca hälften av exportpriserna som är det enda relevanta för Dacha.

Idag visar Metalpages rejält stigande priser typ 10-20% för dysprosium och terbium. MEN, blanda inte ihop detta... det som går upp är det väldigt lågt prissatta inhemska priserna som tryckts ner extra pga bl.a att varje batch REE måste ha ett "id-kort" vilket lett till att massa halvillegala REE dumpats ut i Kina.

Vi kan med andra ord se 50% inhemska uppgångar till innan man börjar närma sig exportpriserna. Asianmetals rapporterade idag tvärtom fallande (50 usd) priser för FeDy.

Som jag nämnt tidigare så lär en stigande Dacha kurs säkert som amen i kyrkan leda till att 12 miljoner 42 cent warranter tecknas. Personligen har jag därför noll intresse av Dacha över 42 cent innan sommaren. Kanske väljer t.om en del warrantinnehavare att redan innan teckningsdag (i händelse av att Dacha närmar sig 50 cent) i mitten av juni shorta ut aktier för att säkerställa att man får sålt dom INNAN man tecknar...

En hel del tyder på att inhemska REE marknaden för tunga REE har vänt. Men vi väntar fortfarande på första indikationer om att de internationella priserna har slutat falla. Det gäller att förstå skillnaden.

Dacha är intressant för mig om warranterna INTE tecknas, då har vi en troligen halvsvag sommar på oss att handla. Tecknas däremot warranterna sker rejäl utspädning av substansvärdet och ev nytt återköpsprogram 2012-2013 neutraliseras med råge.

(Missa inte läsa även kommentarerna nedan)

4 kommentarer:

  1. Tack för dina kommentarer angående Dacha.

    Jag håller dock inte riktigt med dig angående dina slutsatser att aktien är ointressant i dagsläget.

    Faktum kvarstår att aktien handlas till en rabatt på över 50 % jämfört med substansvärdet (som baseras på de nuvarande nedpressade priserna) enligt den senaste substansvärderingsuppdateringen förra fredagen, även efter full utspädning. Räknar man bort utspädningen tillförs ytterligare 15 cent per aktie i substansvärde.

    Skulle priserna dessutom börja stiga blir hävstången riktigt bra och borde kunna ge en rejäl uppgång i aktien, även om warranter tecknas och en del aktier kommer ut på marknaden.

    De inhemska priserna på HREE har konstant tagit riktning före FOB-priserna och börjat röra sig. Det är väl inget som talar för att så inte är fallet också denna gång. Att inhemska och FOB-priser skulle börja handlas i paritet helt plötsligt har jag väldigt svårt att se, inte minst med tanke på det nya exportkvotssystemet med separerade HREE-kvoter och förväntat fortsatt god långsiktig efterfrågan.

    Mig veterligen är det heller inte mycket HREE-utbud i pipen före år 2015, vilket även varit ditt budskap tidigare när du ägde aktien. Har det plötsligt ändrats?

    Med all respekt har jag lite svårt att ta till mig vissa kommentarer kring Dacha eftersom du verkar ha bytt åsikt kring en mängd olika faktorer i samband med att du sålt hela innehavet. Du ska ha cred för att du sålt dina aktier innan kursen havererat men borde inte aktien vara mer köpvärd nu med tanke på den kraftiga substansrabatten och möjligheten till en vändning uppåt i priserna?

    Med vänliga hälsningar
    Hans

    SvaraRadera
  2. Hans, det finns tusentals aktier ute man kan ha teorier om. Vad jag gjort är helt enkelt att dela med mig av min teori om att det vore väldigt intressant om Dacha inte fick 12 miljoner warranter utnyttjade på 42 cent samtidigt som man gick igång med 7 miljoner nytt återköp.

    Inhemska priserna kan absolut leda igen. Det är t.om troligt. Jag bara påpekar att förra sommaren var de inhemska lägre än FOB för våra metaller. Nu är dom dubbelt så höga. Dvs två saker att tänka på:
    a) Inhemska påverkar inte substansvärdet och FOB har inte vänt ännu. Jag vill bara att läsarna ska påminnas om skillnaden och inte förvänta sig stigande NAV baserat på vad vi ser idag.
    b)Vi bör dessutom rimligen kunna (behöva) fortsätta se stigande inhemska priser innan vi ser de internationella skjuta fart. Jag avvaktar två månader så att jag ser om warranterna tecknas... så enkelt är det.

    Mitt budskap har varit 2014 tidigare som tidigast för större mängd nytt utbud och det har som jag skrivit nyss glidit mot 2015 så din fråga är orimlig om du läst bloggen vilket du borde göra innan du frågar på sättet du gör (om du vill få ditt inlägg publicerat framöver). Vad jag däremot är mer negativ till jämfört med i sommras 2011 är substitution. För mig verkar efterfrågan ha påverkats klart negativt pga det samt av konjunkturproblemen i Europa. Men det har jag ju redan skrivit.

    I inläggen i bloggen står inget heller om att jag förväntar mig paritet.

    SvaraRadera
  3. Lite grand är detta pudelns kärna. Folk blir gärna irriterande och ifrågasättande när jag väljer att inte längre äga en aktie jag tidigare ägt.

    Samtidigt är det så att dessa bolag och marknader är extremt föränderliga och ett bolag behöver inte ens ha blivit sämre för att man ska ha hittat något attraktivare.

    Efter att jag var för otydlig med Orvanas utveckling för ett år sedan har jag dock bestämt mig för att bli tydligare när jag börjar tycka att ett bolag är mindre intressant (än andra innehav) än jag tyckte tidigare av något skäl. Det innebär att jag inbland måste säga ifrån lite som ovan.

    SvaraRadera
  4. Själva orsaken till bloggen ovan är för att läsarna ska kunna tolka inlägg som detta på Stockhouse Dacha blogg. Författaren nämner visserligen att det är det är de kinesiska priserna. Men han nämner inte att absolut inget av dessa prisförändringar påverkar Dacha. Låt oss ta Terbium oxid som exempel. Senaste aktuella uppgiften jag har på det i Kina är under 1000 usd/kg (kanske 1200 med exportskatter & moms dvs "teoretiskt FOB"). FOB och tillika Dacha´s upptagna värde är över 2300 usd. När jag tog upp Dacha så var förhållandena omvända. Dvs FOB släpade efter de inhemska kinesiska priserna. Slutsatsen för mig är att det kan (och säkert kommer fortsatta) inhemska uppgångar utan att det blir någon explosiv uppvärdering av Dacha. Detta speciellt som vi (om kursen går upp mot 50 cent) lär se 12 miljoner warranter tecknas i juni månad.

    Massive price increases today

    The chinese prices of terbium oxide have risen by 20 % and dysprosium have risen by 13,5 % today.

    Price increases could be seen in many other RE as well.

    Source: Metalpages.

    http://www.metal-pages.com/metalprices/rareearths/

    This could be the start of a revalutation of the shares. We have more than 100 % to go to reach the NAV.


    /Futureinvestor
    ----------------------
    Jag är jätteintresserad av att köpa Dacha aktier.... men i sommar när/om jag sett kursen ligga lågt nog kommande 2 månader för att säkerställa att warranterna inte tecknas...

    Det är så jag ser på läget att tjäna pengar i Dacha. Som ni kanske läser mellan raderna så ser jag en möjlighet för den som önskar att äga mellan säg 42 och 50 cent men i det ögonblicket warranterna är tecknade så är aktien rätt ointressant för mig precis som jag tidigare skrivit. Om inte FOB priserna drastiskt ändrar sig så låter jag bli Dacha över 42 cent. Köpte nyligen på 39.5 cent och sålde på 43.5 cent för övrigt. Dvs lever som jag skrivit.

    SvaraRadera