fredag 9 mars 2012

Bingo! Molycorp köper Neo Material Technologies

Uppköp av mina Neo Material (T.NEM)

Satt precis och väntade på NEO´s rapport och sen utmärkta conference call (måste för alla som följer REE) när googling efter rapporten gav ovanstående resultat. 40% premium, huvudsakligen cash från Molycorp hur dom nu ska ha råd med den cash andelen. Neo är inte dyrt ens med premien så en fundering är väl att hålla aktierna för att se om konkurrerande bud kommer. Flera månader sen jag kollade short statten sist, men då var Neo shortat 10% av utestående aktier. Skulle ju kunna ge handel bit över budet bara det. Fortsatt 9,2% shortat av T.NEM, blir intressant att se effekten av.

Efter en stunds funderande skulle jag vilja lägga till följande. Neo är det enda västerländska  (ej kinesiska) företag med full kompetens i produktionen av REE. MEN, företagets produktionsanläggningar för detta ligger i Kina och det är för mig långtifrån självklart att kineserna stillatigande kommer se denna kompetens förflyttas till amerikanska Molycorp. Chansen till kinesiskt motbud och då kontant samt tämligen högt borde vara en hygglig spekulation. Risken att kineserna istället bara "stoppar köpet" utan att lägga motbud, dvs inte ger nödvändiga tillstånd ser jag som mindre men jag kan naturligtvis ha fel.


Jag har ju alltid tyckt att Molycorp varit rätt ointressant pga nästan 100% lätta REE där i princip bara Nd och Pr är av intresse medans Cerium och Lanthanum som är bolagets huvudprodukt är helt ointressant för mig pga situationen i Kina.

Att lägga beslag på Neo är ett smart drag. Finns även en möjlig HREE möjlighet i Neo som kan bli perfekt för Molycorp. Tvivlar dock starkt att jag kommer behålla de Molycorp aktier jag får om jag inte säljer innan.

I ärlighetens namn hade jag lite tur också, har varit i princip ute ur Neo ett tag men tog in hygglig position när dom föll ner under 8 cad igen och för att jag ville äga dom under rapporten. Men den pausen med del av innehavet var ju inget jag gick ut med då det mest var tajmingfråga mellan olika aktier. Dvs det är skoj att det säkert finns gamla OBR läsare från mitten av 2011 som nu kan kamma hem över 40% vinst på mindre än ett år sen jag tog upp den där som REE bolag nr 2 efter Dacha i mars på 37 cent.

Molycorps egen release

Bolagen presenterar sammanslagningen live 14.30 svensk tid:

Synd att uppköpet inte var på något av de riktigt tunga innehaven. Men i det sammanhanget ska jag betona att främst Timmins men även CGA Mining är utmärkta kandidater för uppköp genom att dom har EN stor gruva med STORLEK över 100k per år samt långt minelife, rimlig cash cost (stora bolag vill inte ha in småtomter med hög CC eller t.ex komplicerad metallurgi) och mycket blue sky uppsida att hitta fler ounce på området.

När vi ändå pratar REE så ska jag på förekommen anledning nämna att jag alltid (som den som läst mina tidigare bloggar på OBR) med ett undantag varit väldigt negativ till juniorer inom REE sektorn. Skälen:
- Dom är ofta viktade mot lätta REE
- Det är extremt dyrt att gå i produktion och de flesta kommer misslyckas nå fram. Dvs stor risk att något annat bolag än ens eget skördar.
- Det är extremt komplicerat att utvinna speciellt HREE
- Om dom kommer i produktion så är det långt efter industrin har haft möjlighet till substitiution och återvinning.

Om Dacha som är ett av de få bolagen förutom Neo jag var intresserad av så upprepar jag att om det finns stor risk (t.ex genom kurs över säg 48 cent) att 12 miljoner 42 cents warranter tecknas och därmed övertrumfar nytt 7 miljoner återköpsprogram, båda aktuella juni månad 2012, så är jag inte intresserad. Dvs Dacha på kurs säg 42 cent under juni - augusti vore ett potentiellt intressant tradingköp då warrantägarna då har incitament att nyttja möjligheten att konvertera sina warranter till ny teckningskurs 50 cent mot att få 24 månader till löptid till juni 2014. Tecknas warranterna släpper jag bevakningen helt. En tänkbar utveckling är att warrantägare shortar aktien fram till juni för att sedan teckna det man lyckats sälja, något som isåfall borde tala för svag kurs och att warranterna inte tecknas i så stor omfattning.

Warranter är något man bör hålla koll på och jag vill göra er uppmärksamma på 43-101 rutan ovan där man kan hitta sånt. Där hittar man bl.a räkenskaper och s.k MD&A  (management discussion & analysis). Mitt råd är att börja läsa dessa och inte bara presentationerna som är reklammaterial. Tänk på att dom alltid "ser äldre ut än vad dom är". T.ex Timmins räkenskaper är till och med 30 september men är då alltså publicerade i november och oftast finns kommentarer ända fram till dess.

3 kommentarer:

  1. Vad blev det av potentialen för Dacha, eferfrågan kontra tillgång var ju ett ess för Dacha hette det tidigare.
    Är marknaden mättad nu och framöver av tunga ree, nu pratar du om warranter o utspädning vilket väl alltid funnits i korten vad gäller Dacha.
    Hänger inte med här riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potentialen är förverkligad. Som jag skrev i förra bloggen om Dacha ett par snäpp nedan så har du även efter senaste tidens nedgång sätt mer än fördubbling av Dacha´s NAV substansvärde jämfört med när jag tog upp den. Detta på mindre än ett år. Vi var ännu högre som bäst, dryg trippel i NAV.
      http://originalbraila.blogspot.com/2012/03/dacha-strategic-metals.html

      Kursen har dock inte svarat upp mer än.. ca 50% upp då Aberdeen sålde 5 miljoner aktier & warranter över marknaden.

      En aktiekurs sätts till syvende och sist inte av NAV utan av utbud och efterfrågan. Min bedömning var att fram till slutet av 2011 så hade vi starkt stöd av återköpet, därefter har vi pga reglerna att dom inte får köpa mer innan juni... inte längre det... när det sen gäller risken med 12 miljoner warranter samtidigt som ett nytt återköpsprogram kan komma så tycker jag att jag har gjort ett bra arbete att hålla mina läsare uppdaterade så långt i förväg.

      För mig känns det bättre att äga annat under våren inför den situation med warranter (möjligt negativt) och nytt återköp (möjligt positivt) för att se hur det spelar ut så jag skriver det i bloggen. Vill du göra något annat så är det din sak...

      Radera
  2. Det stora problemet med HREE och inte minst Dacha är att det är så svårt att få en bild av hur marknaden för dessa metaller fungerar, den är ju bevisligen väldigt liten och illikvid.

    Nyckel för Dacha är att bevisa för marknaden att man kan sälja sina metaller till det NAV man använder sig utav, det skulle få fart på aktiekursen. Dessa försök har nu pågått i över 6 månader utan resultat, samtidigt som det påstås att lagren hos slutkonsumenterna räcker 5-7 månader. Något verkar inte stämma och det är som sagt det svåra i ekvationen, hur bilda sig en bild av Dacha och HREE. Man frågar sig ju också varför inte bolaget sålde av delar av innehavet när marknaden var som hetast i juli? Trodde man på än högre priser eller hade man inga konkreta bud? Någon som vet hur många av dessa warranter som Aberdeen sitter på?

    SvaraRadera