torsdag 15 mars 2012

Avion kommunicerar med marknaden

Denna blogg är inte kritik mot Avion, tvärtom. De flesta bolag struntar i att uppdatera mellan rapporterna. Vidare betonar jag att detta strikt är min tolkning efter snabb titt efter fråga.

Nåväl till sak, läs release: Som vanligt höll jag på att säga strålande resultat vilket långsiktigt är bra och väl förtjänar att få rubriken. MEN, hoppa till sista paragrafen och titta på meningen mitt i stycket som jag fetmarkerat:

Long-hole stoping commenced at the Tabakoto mine on 9, February 2012. A single stope has been mined on the NW1 structure and other stopes have started production on the NW2 and NE1 structures. Another production stope will be developed soon in the Tabakoto South zone. Stope results are very encouraging with minimal over-break and stable walls. Daily production targets are being achieved. More internal dilution was blasted within the first stope than was originally expected and work is ongoing to define the ore zone boundaries with more precision so that internal dilution is minimized. Positive results from this effort are already being seen in the second and third stopes.

Min tolkning är fortsatt förhöjd cash cost och lägre grades än vi är vana vid... när vi ser nästa rapport. Läs era bolags pressreleaser är alltså fortsatt minimi rådet.

Avion känns inte dyr och inlägget är inte tänkt att få någon att bli negativ till Avion. Duktigt folk på det bolaget... Om Dacha så kan man konstatera att FOB priserna på Metal Pages idag var rejält negativa. Det kommer sätta spår vid nästa NAV rapport. Någon vändning är inte här ännu i REE priserna och Kina dras nu igen inför WTO för att exportpriserna är högre än de inhemska priserna. När vi ändå är igång med en blogg så vill jag nämna att jag inom olja skiftar från Coastal till Pan Orient Energy, båda i Thailand. Den som vill läsa mer om bolagen rekommenderas Finoas i bloggrollen.

5 kommentarer:

  1. 750-800 var väl budskapet från Begeman vid BMO-konferensen, vi får se om detta håller när vi får facit.

    SvaraRadera
  2. Känner mig lagom nöjd att jag sitter fast i Avr, köpt från 2,50 ner till 1,60C. Känns inte alls bra nu, min placering har hittils varit en besvikelse och jag börjar undra om dom kommer leverera 200k run rate i år som sagts utan problem. Ob vad är din syn på avr?

    /Lys

    SvaraRadera
  3. Min åsikt är att det finns ett kraftigt kostnadstryck uppåt för bolagen i Mali och Burkina Faso. Jag avvaktar för att se hur kraftigt detta är. Vad bolagen kan göra är ju att bryta högre grades och försöka rationalisera för att tackla allmäna kostnadsutvecklingen beroende på bl.a diesel. När man tittar på bolagen i västafrika idag så är en av de viktigaste sakerna just om dom är på elnätet eller inte (Timmins i Mexiko är ju t.ex open pit men är inkopplade på elnätet och har 11% av CC i på dieselkontot även om den siffran kanske stigit något nu). Igår skummade jag en ny analys från Haywood som väldigt kraftigt sänkte Semafo´s riktkurs av ungefär ovanstående skäl med kostnadstryck. Får förhoppningsvis mer tid att fördjupa mig i den kommande dagar. Har haft och har mycket gäster härnere nu.

    Ovanstående är dock inte Avions lednings fel och jag har absolut ingen orsak att ifrågasätta deras planer på 200k i run rate i år.

    Avion är inte alls tungt i min portfölj för tillfället pga funderingarna om kostnadstryck. Men kursen börjar (tyvärr som för mycket annat) bli väldigt attraktiv i mina ögon, dvs jag håller koll på den och hur den utvecklas gentemot de andra bolagen i min portfölj och kan komma öka vikten för Avion om den går sämre än de tyngre innehaven kommande veckor.

    Jag har hört andra duktiga placerare säga samma sak, dvs med tanke på att vi närmar oss de 200k så kan tillfälliga problem som det bloggen ovan förhoppningsvis bara är... skapa en intressant möjlighet att komma in vid rätt tillfälle till rätt kurs.

    Där har du hur jag resonerar om Avion i dagsläget. Bra placeringar är väldigt mycket en fråga om tajming Lys. Även om du inte känner dig 110% när det gäller att analysera bolagen så kan man alltid jobba med att tajma marknadens svängningar, dvs att välja bra bolag men bara köpa när börsen gått dåligt ett tag. Jag vill inte skriva dig något på näsan men det är ett vanligt problem att folk i allmänhet vill köpa det bolaget som senaste tiden gått bra och dessutom köpa när marknaden haft en lång bra tid. Logiken säger att man ska köpa när marknaden är billig. Att köpa ett bolag som gått dåligt kursmässigt kräver mer av dig och är lurigare då det ofta finns en orsak till att bolag går dåligt. Men som sagt, att just försöka undvika köpa aktier med t.ex högt RSI och marknader som gått bra länge är något man åtminstone bör ha som mål att arbeta med. Också jag lägger jättemycket funderingar på hur jag ska kunna bli ännu bättre på detta.

    SvaraRadera
  4. Tack för väl genomfört svar, jag har inga planer på att sälja inom det närmsta utan får helt enkelt vänta ut Avions kommande produktions ökningar, detta bolag är det jag ägt längst och fördjupat mig mest i med mail med bolaget, forum läsning förståelse av kostnader etc. Det som fortfarande gör mig positiv är det stora institutionella ägandet och deras aggressiva expansionsplan. Det negativa är i dagens bränslekostnader. Hur ser du på tillgångarna ekonomiskt , räcker de utan att göra en pp? Jag hoppas i nuläget bara att vi i framtiden ser 2,50 -3 vad då åker mina.

    /Lys

    SvaraRadera
  5. Lys, tack för påminnelsen, delvis pga mitt eget begränsade innehav måste jag erkänna att jag inte är uppdaterad på kassan. Ska försöka kolla den vid tillfälle. Nu läxläsning med sonen innan ny skolvecka.

    SvaraRadera