fredag 30 mars 2012

Avion Gold

Tidigare i bloggen ställdes en fråga om Avions balansräkning och igår efter stängning kom svaret. Bolaget drar in 25 musd på ett sätt som jag tror marknaden kommer reagera negativt på men som med tanke på de olika typer av finansieringar som lär ha funnits tillgängliga (mycket få bra alternativ) verkar ganska okej.

På traditionellt Avion vis (man kan bara dra på munnen) så försöker man gömma det viktiga under annan rubrik samt längst ner i releasen:

Avion also announces that the board and management felt it prudent to have additional cash reserves to ensure the current mill and mine expansion continues on time and according to schedule. Although the board and management are generally not inclined to enter into any type of forward selling or hedging, the Company decided to enter into a sale of call options over a three year term to strengthen the Company's balance sheet. This was a non-dilutive form of financing that was relatively inexpensive considering the situation in Mali and the Company's stock price. Avion received cash proceeds of US$25 million by entering into the agreement for the sale of European style calls on gold for the next twelve quarters in an aggregate amount of approximately 36,000 ounces with an average strike price of approximately $833 per ounce. The calls represent less than 8% of the Company's planned gold production for the next twelve quarters. There are no margin or covenant requirements associated with this transaction. Funds from the sale of the forward calls will be used to maintain Avion's exploration and development programs and general corporate purposes.

Man har alltså valt att sälja rätten till någon att köpa 36.000 ounce guld för 833 usd/ounce (marknadspriset är ju 1660 usd) under kommande tre år, troligen 12k/år.

För detta obehagliga får man 25 musd. "Marknadsvärde" hade ju varit 36k x(1660-833)=29.77 musd dvs man säljer guld med 16% rabatt vilket indikerar att man är pressad eller vad man kanske mer vill framföra i releasen att man är försiktiga och drar in pengar för att säkerställa att man inte ska bli pressad pga fördröjningar pga kuppen.

Despite the ongoing operations and excellent progress at site, there continues to be a risk that the political uncertainty in Mali will cause delays in the ongoing mill expansion if Avion encounters interruptions in receiving supplies and equipment. There have been minimal delays to date and management is pursing contingency plans to reduce future delays, but the actual effect on the mill expansion schedule will not be known until after the political situation stabilizes.

Man gör en kommentar om det operationella dagsläget högre upp:

The Company also reports that operations at site are continuing without interference and that mine activities are progressing uninterrupted. Management notes the successful transition to underground mining at Tabakoto has exceeded production expectations. Den som minns tidigare blogg där man längst ner i pressrelease gömde kommentar om dilution i "stope 1" på Tabakoto kan nog därför anta att man lyckats bättre därefter.
Från pressrelease 12e mars:
Long-hole stoping commenced at the Tabakoto mine on 9, February 2012. A single stope has been mined on the NW1 structure and other stopes have started production on the NW2 and NE1 structures. Another production stope will be developed soon in the Tabakoto South zone. Stope results are very encouraging with minimal over-break and stable walls. Daily production targets are being achieved. More internal dilution was blasted within the first stope than was originally expected and work is ongoing to define the ore zone boundaries with more precision so that internal dilution is minimized. Positive results from this effort are already being seen in the second and third stopes.

Den som är intresserad av Avion bör också lyssna på kommande Q4 presentation som är framskjuten till 2a april:

Om Avion utvecklas väldigt svagt idag (ned mot 1 cad) kan det hända att jag är på köpsidan. Då aktien lär omsätta flera miljoner aktier så kan man ju kosta på sig att nämna det även i förväg vilket inte alltid annars är fallet.

Fokus här på bloggen har ju legat väldigt mycket på Avions problem med skenande cash cost och det "stökiga" i att gå från open pit till underground. Till detta kan vi nu lägga att vi måste ha ökad koll på att fortsatta problem med cash cost inte leder till fortsatta problem med balansräkningen.
I korta drag så bryr jag mig inte så mycket om hedgen man satt in men värdesätter att man stärkt balansräkningen med 25 musd. Jag har dock en lätt misstanke (dvs vill se det motbevisat) att man har vissa operationella problem, problem med cash cost samt att man försöker skylla kommande fördröjningar i expansionen på kuppen (som än så länge även logiskt inte påverkar så mycket). Säger inte att det är så men detta är så att säga det negativa scenariot som jag gärna vill bli motbevisad om. I dagsläget är Avion typ av aktie jag inte vill ha mer än 5% i men det kan snabbt ändras i takt med mer information.

Avslutningsord är att när ett bolag hamnar i negativ spiral som Avion gjort, då är min erfarenhet att dom försöker lyfta fram allt positivt som går (man tuggar så att säga i sig alla säkerhetsmarginaler gentemot marknaden) medans man ofta i efterhand kan konstatera att en del negativt kanske göms undan lite för att "inte göra illa värre". Kort sagt, Avion har motgångar och det är absolut inte aktien man idag kan köpa och glömma bort några år... Men det är ett utmärkt spekulationsobjekt för den som kan tajma disciplinerad handel..


Jag har köpt mina Avion på 98 cent. Om det var tillräckligt mycket tålamod på botten eller inte får visa sig med tiden. Jag köper dock delvis pga att det är ett bra tillskott till breddning av portföljen. Avion har som framgår av videon mycket på gång och jag är rätt övertygad om att dom kommer igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar