torsdag 9 februari 2012

Riskerna i branschen

Häromdagen kom en stjärnsmäll för aktieägarna i framgångssagan Nevsun som är en medelstor guldproducent i Afrika. För några dagar sedan var börskursen 6.80 cad och igår 4.20. Orsaken? Bolaget upptäckte att trots borrhål i "grid" (rutnätverk??) 25x25 meter så stämmer inte prognoserna vad som låg i backen med verkligheten när man väl bryter.

Tidigare idag läste jag Haywoods material inför mässorna i Afrika om miners. I deras (nu gamla) material pratade man om att man trodde bolaget Semafo 2012 skulle klara 280k ounce till cash cost under 600 usd. När bolaget kom ut med prognos om 235 - 260k till 700-750 usd cash cost så var de endast de bäst pålästa och med flinka fingrar som kom ur bolaget innan analytikernas nedgraderingar började hagla.

Nästa exempel, Avion överraskade marknaden negativt med hög cash cost och lägre produktion än väntat i takt med att omställningen pågår i var man tar sin malm (jag äger Avion då jag tror/hoppas de kommer få ordning på detta), resultatet är att Avion är en av få guldbolag som inte gått någon vidare under 2012.

Ytterligare ett exempel är AuRico som råkade ut för Orvana Spanien & Jaguar Mining problemet med instabilt berg vid underjordsbrytningen på huvudgruvan i Mexiko. Det förstörde deras Q4 siffror rätt rejält (men bolaget räddades nog CC mässigt av att mexikanska peson hade en hård dipp mot dollarn just Q4, vilket är ett tema jag fokuserar på när fler bolag rapporterar CC.

Man måste kunna sina bolag (och helst andra liknande bolag för att ha referensramar) och kan man det och man får olustkänsla med en rapport (t.ex om man hade intrycket att Semafo skulle öka från 250 under 2011 och att cash cost för 2012 inte skulle komma in alltför mycket högre än de dryga 600 som man hade 2011, ja då ska man inte tveka att sälja när man blir besviken och kursen ännu inte rört sig så mkt. Man måste ständigt vara beredd att ompröva och sälja de bolag som gör en besviken, risk och osäkerhet kommer (som vi ser i Semafo, Avion, AuRico) pressa bolag tills de grundligt visat att problemen är borta. Varför vänta på sådant om nästa rapport är månader bort?? är frågan jag alltmer ställer mig. Miningbranschen är inte "Buy & Hold" utan "sitt ängslig och läs allt om ditt bolag".

I fall som Nevsun är det värre, då det smäller hårt och direkt medans AuRico har hanterat sina problem överraskande bra (vilket då logiskt gjort att jag kraftigt viktat ner dom till förmån för andra bolag). Kort sagt, är man inte beredd att sätta sig in i samt följa bolagen så ska man inte äga branschen eller i alla fall se till att diversifiera hårt, 5-10 bolag (eller t.ex äga fond/ETF).

I detta sammanhanget skulle jag vilja kommentera Orvana & nuläget. Det bolaget har inte visat att man ännu har ordning på de operativa problemen vid båda gruvorna. Det innebär risk och osäkerhet. Det innebär också att bolaget har ont om pengar, så ont om det att man klart sa vid senaste kvartalsrapportens mp3 inspelning att man på något sätt behövde finansiera sig. Det har man ännu inte gjort och vi närmar oss slutet av mars när schaktet i Spanien borde kunna ge bättre lönsamhet men det finns inget besked från bolaget om att man ändrat sig och att man inte behöver kapital. Dvs, fortsatt driftmässig instabilitet och förhöjd finansiell risk. Även bara en av de faktorerna är i denna marknaden tillräckligt för att mitt kapital ska fly till stabilare grund. Men det hindrar inte att jag fortsätter följa Orvana noga för att förhoppningsvis se dom få ordning på sin produktion och börja tjäna pengar.

Ett bolag som jag idag är stor ägare i är som jag nämnt Dundee Precious Metals. Det kommer ta sin tid att förklara det bolaget och innan jag ger mig på ett försök med det så kommer jag vänta in resultat och prognoser vid konferensen den 17e februari:
http://www.dundeeprecious.com/Theme/Dundee/files/PressReleases/NR_01_30_Notice%20Q4%20YE%202011%20Results_FINAL_v001_q3413s.pdf
Men inget hindrar ju att den som så önskar klickar på namneet uppe till höger och läser in lite om bolaget samt själv lyssnar på den presentationen, lärorikt. Den sparas säkert som mp3 på hemsidan också.

1 kommentar:

  1. Roligt att du återupptagit skrivandet. Vi är många som saknat din penna sedan du slutade skriva för tidigare OBR.

    Väldigt bra inlägg. Jag har själv fått erfara när många av ovan nämnda risker spelat ut och det är lika trevligt varje gång. Samtidigt har det givit ovärderlig erfarenhet och fått mig att inse att fokus på risk risk risk är är nyckel för att bli långlivad och framgångsrik på börsen.

    SvaraRadera