tisdag 14 februari 2012

Resonemang om Minera IRL BFS

Detta blogginlägget anknyter till tidigare inlägg (2 bloggar ned) om de tre olika typerna av 43-101 rapporter som görs för att få ett ekonomiskt grepp INFÖR en uppstart. På bloggen nedan fick jag fråga (som jag även fått tidigare) vad man ska titta på i en ekonomisk studie som denna så varför inte resonera lite "live" om Minera IRL var min tanke.
Lite löpande över kanske de kommande 24h kommer jag därför kommentera den pressrelease som släppts om deras feasibility studie (högerklicka på bloggens rubrik och öppna i separat fönster för att kunna växla enkelt). Dvs räkna med att denna bloggen växer fram lite löpande.
Planerad produktion med start Q4 2013 på detta projekt (12 månader byggtid är inte farligt med mill och allt, jag tar dock allt från Minera vad gäller tider med en nypa salt) i Argentina som inte är huvudskälet att jag är följer bolaget. Titta på omfattningen, ca 1000 tpd och produktion över uppseendeväckande korta 3 år om dryga 50 tusen ounce. Den korta livslängden är då man bara räknar P&P i BFSen. Dvs nästa steg för mig är att titta på vad dom har inom övriga resurser (M&I+I, men tänk på att P&P ofta är inräknat i M&I, se länk i tidigare blogg).
278k ounce i M&I varav 197k klassats som P&P indikerar uppsida på dryga året extra. Bolaget verkar inse problemet och skriver en hel del om att man räknar att genom borrningar öka siffrorna.
--
Det är ett lönsamt litet projekt med CAPEX före uppstart på låga 55 musd och en mycket god avkastning på insatt kapital IRR om 38% på det guldpris som känns mest relevant, dvs 1500 dollar. Lite krångligt med två gruvor en bra bit ifrån varandra men infrastruktur sägs vara bra och sånt ligger ju med i konsulternas arbete och förväntade rimliga cash cost på dryga 500 usd/ounce. I det sammanhanget letar jag var uppsidan på det korta minelife ligger i relation till planerade millet? Svaret är logiskt, anläggningen byggs vid Martinetas där borrningar nu startar efter mer malm. Vid andra gruvan 50km bort så är det underjordsbrytning och därmed selektiv höggradig malm som beskrivs som möjlig uppsida. Också logiskt naturligtvis, att flytta t.ex 10 gram/ton funkar säkert vid god infrastruktur.
Hög utvinningsgrad på det höggradiga man kör genom mill, skulle man prata med dom skulle man vilja fråga hur den låggradig potentiella heap leachen så här långt ser ut ur utvinningsgrad när man inte maler så finkornigt som ett mill gör. Heap leach kan gissningsvis hissa dom mot 70k årligen vilket ju inte vore så dumt. En heap leach har nog också ännu bättre förutsättningar för att till syvende och sist få riktigt bra minelife.
Jag noterar att royalties inte är med i cc, har för mig i bakhuvudet (läste feas för länge sen på Troy Resources) att Argentina har rätt tufft med det. Appropå saker att kolla, bör man dubbelkolla i fulla materialet att provinsen inte har gnäll om open pit mining. Förekommer i en del provinser i Argentina men inget jag minns på Minera.
Silver räknas av från produktionskostnaderna som "kredit" innan cash cost. Dryga 50k ounce silver/år och man räknar 25 usd silver. Dvs 35 usd skulle addera 0,5 musd som kan "motverka inflation" vilket alltid behövs...
Man har inte räknat med tillgång till el utan antagligen generatorer på diesel/olja. Sånt är dyrt men en möjlig optimering/besparing då det redan ligger med i kostnaderna men då man inte utesluter att man kan komma åt elnät. Rimligen något man ber om mer info om planerna/möjligheterna där och effekt.
Slutligen, detta var bara en pressrelease och de säkerligen 200 sidorna fulla rapporten postas ovanligt tidigt på Sedar. Redan den 16e februari. Annars är det normalt att man får vänta en månad eller så.
Nu är nästa steg för bolaget att finansiera detta projektet. Med en BFS i ena handen och mössan i andra kan man exempelvis vända sig till en bank och ha hygglig chans att få låna stor del av detta gissar jag. PP är nog inte heller otänkbart och känner jag Kanada rätt så ska man inte bli överraskad om bolaget en dag börjar stiga kraftigt för att sen bli börsstoppat när kursen kommit upp en bit varpå PP offentliggörs och en seg kursmässig period inleds (dvs sikta på att känna igen sånt och sälj först och fråga sen är en bra grundregel när sådana bolag som behöver PP drar utan uppenbart skäl). Ett typexempel på det var vägen fram till Allana Potashs senaste PP. Ett bolag som jag för övrigt tycker är så attraktivt att jag köpt en del aktier idag på 71 cent efter att ha läst en analys från Dundee Securities som suttit ner med ledningen.
Jag mailade ut den till mitt "nätverk" idag och det blir något nästan varje dag för den som är road av analyser. Dvs lämna vid intresse ditt mail och namn i en kommentar till denna blogg om du är intresserad, alla bloggsvar går via mig och jag publicerar inte ut de med namn och mail. Dvs de når bara mig.
Jag gillar Minera IRL fast dom inte riktigt passar min väldigt hårda riskprofil i dagens tuffa makroekonomiska miljö. Dvs jag kommer fortsätta att följa dom noga och som så ofta är det mest en fråga om tajming och opportunity när man väljer äga bolaget och hur mycket så denna bloggen kommer vara ett bra ställe för den som vill följa Minera IRL.
Jag hittade några länkar som är bredare presentationer och som jag själv tänker avnjuta efter jag smakat närmare på hur mina föräldras till lunch ska lyckas med att få thailändska räkor att smaka mer som svenska räkor.... (jo föresten, låt mig säga att: för övrigt anser jag som alla utlandssvenskar att IKEA är ett uselt företag baserat på att dom slutat sälja svensk mat internationellt :-)
Det som lockar mig med Minera IRL är deras Ollachea tomt i Peru. Som miningland kan jag konstatera att Peru skött sig hyggligt efter presidentvalet och jag ser det som klart bättre än t.ex Argentina.
Det jag väntar på för att bli mer entusiastisk till bolaget är att dom ska komma tillräckligt långt in i berget för att kunna börja borra igen på allvar i Ollachea. Men det är okej, tiden tickar på och en dag känns det säkert "perfekt" att ta klart högre exponering i bolaget. Fram till dess, bevakning och rapporter här på bloggen.

6 kommentarer:

  1. Kul att se att skrivlusten är tillbaka. Jag uppskattar mycket att du delar med dig av kunskap och investeringsideer. Om du har lust vore det intressant att läsa lite om dina intryck vid besöket av Oceana.

    Mvh

    Jesper

    SvaraRadera
  2. Det kommer absolut. Oceana har ett conf call öppet för allmänheten om några dagar som jag vill "konsumera" först dock.

    The Company will release its FY2011 financial results on Thursday 16 February 2012 and host a conference call / webcast to discuss the results at 8.30am on Friday 17 February (Melbourne, Australia time) / 4.30pm on Thursday 16 February (Toronto, Canada time).

    Webcast Participants
    To register please go to the “Bulletin Board” section in the Company’s website (oceanagold.com) or copy and paste the link below into your browser:
    http://event.on24.com/r.htm?e=396218&s=1&k=D53E5862FD2715ABCAAB892F804EC67A

    Teleconference Participants (required for those who wish to ask questions)
    Local (toll free) dial in numbers are:
    Australia: 1-800-287-011
    New Zealand: 0-800-450-745
    Canada & North America: 1 888-231-8191
    All other countries (toll): + 1 647-427-7450

    Playback of Webcast
    If you are unable to attend the call, a recording will be available for viewing on the Company’s website from 11.30am on Friday 17 February (Melbourne, Australia time) / 7.30pm on Thursday 17 February (Toronto, Canada time).

    SvaraRadera
  3. Intressant läsning, att gå in på bloggen hör till kvällens viktigaste och roligaste aktiviteter:) Känns också väldigt privilligerat att få ta del av analyser och annat som du skickar ut på mailen, tack så mycket!

    En fråga angående CGA. Äger den inte ännu men är sugen på att gå in. Vad tror du om att gå in på nuvarande kurs? (ca 2,20 CAD) Eller tror du att den kan dippa ännu mer kortsiktigt? På lång sikt känns det onekligen som ett bra läge.

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Tack för de snälla orden, det är jätteskoj att vara igång igen med bloggen.

    Jag är väldigt positiv till CGA på dagens nivå och handlade för mig rejäla tillskott under gårdagen.

    Igår kom bolaget MD&A och jag lusläste den men hittade bara bekräftelser på nuläget som jag ser det dvs för mig kändes det rätt att öka och jag är förvånad att vi kommit ner som vi gjort i kursen. Börsvärdet kontra produktion och framtida vinster ser intressant ut.

    Nu väntar jag på de studier som gjorts och görs för att expandera. Det fanns en del pusselbitar om det redan i MD&A.

    SvaraRadera
  5. En kommentar till Tony:
    När jag själv är i läget du antyder att du är i (funderar på första inköp etc) så gör jag ofta så här:
    1. Köp 1/3, lägg i ett bolag som CGA en köppost till säg 3% lägre.
    2. Får du in även andra posten, var beredd att sälja den första på GAV + 1.5-3% för courtage & ev neg valutautveckling.
    3. Samtidigt som punkt 2 är man också beredd att köpa sin 3e post ytterligare 5% lägre än den andra.
    4. Får man utan att ha sålt någon post även in 3e köpet, sök möjlighet att sälja 1/3 på snitt GAV +1.5% för hela innehavet. Lyckas det, förbered köp igen på säg 3% under sista köpet.

    Ja du förstår principen. Jag kallar det för att jobba med att hålla sitt GAV så lågt som möjligt och nyttja att marknaderna är så volatila. Vad man gör är att säkerställa att man kommer in vettigt nära när aktien bottnar, priset man betalar är att man inte riktigt är fullinvesterad men i dagens marknad är det ett pris i alla fall jag är beredd att betala och metoden tjänar mig väl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, mycket bra svar, tack så mycket!

      Radera