måndag 27 februari 2012

Pågående BMO konferens


BMO konferensen är nu igång och vi kommer få full tillgång till den 7e mars.
I denna blogg kommer jag dock löpande lägga direktlänkar till utvalda presentationer. Dvs är ni intresserade av presentationerna så titta till här regelbundet idag och två dagar till.
Glädjande nog så finns nu även de inspelade versionerna tillgängliga, dvs jag lämnar nedanstående "27e länkar" och tack vare Jesper så kan jag addera några till inspelade länkar på intressanta företag både från igår och kommande dagar.


Länkar 27e februari:

Jag höll på att missa dagens för mig intressantaste:
B2Gold inspelad

Yamana inspelad:

IAMGOLD inspelad:





Inspelat 28 februari:
Boliden:

NewGold

Alacer Gold 

Semafo 

AuRico 

Dundee Precious Metals 


Cameco  troligen en intressant presentation även för de som håller på med mindre uranbolag.

CGA Mining 

By: Reuters
27th February 2012
Diversified miner Teck Resources believes that concerns about a slowdown in the Chinese economy are overblown, Chief Executive Don Lindsay said on Monday.
"We are often asked about our view of the Chinese economy and whether we expect a hard landing or a soft landing," Lindsay said in an address to the BMO Global Metals and Mining Conference in Hollywood, Florida. "Judging by the recent economic data and the Chinese government's recent actions on bank reserve ratios, we think neither will occur."
Vancouver, British Columbia-based Teck is one of the world's top exporters of sea-borne coking coal, a key raw material used in manufacturing steel. In addition to its sizable coal exports to China, Teck also exports large amounts of copper and zinc to the country.
"With recent (China) gross domestic product (GDP) growth at 8.9% and industrial production growth at 12.8%, these numbers look very good indeed," Lindsay said.
"Keep in mind that this is a policy-driven slowdown. They want to slow down and they are targeting GDP growth in the 7% range. In absolute terms though, this is still more growth than five years ago, when the percentages were 10% or 12% on a smaller economic base," he added.
"Similarly, fixed-asset investment is still strong and we continue to see the growth of the consumer economy in China with strong retail sales growth. So no, we don't see any landing, we see managed growth at a somewhat lower trajectory," he said.

Det tackar vi för...

Missa inte bloggrullen till höger som hela tiden uppdateras med intressanta inlägg som detta:
http://traderdannorcini.blogspot.com/ där Trader Dan (duktig) skissar på HUI index problem att bryta nyckelnivåer. Aktierna svarar inte riktigt på metallerna än så länge. Å andra sidan... när sådant där bryts så blir det ju ofta åka av.

Live länkar 29e februari:

Avocet Mining 08.45 Kanada, 14.25 Stockholm

Argonaut Gold (jämförelseobjekt med Timmins Gold) 09.00 Kanada, 15.00 Stockholm

VictoriaGold 09.30 Kanada, 15.30 Stockholm

Sabina Gold & Silver Kanada 10.00, Stockholm 16.00 (innehav DPM)

Avion Gold 10.30 Kanada, 16.30 Stockholm

Primero mining 11.00 Kanada 17.00 Stockholm

Avala Resources 12.30 Kanada, 18.30 Stockholm (innehav DPM)



6 kommentarer:

  1. Hej,

    Var hittar du länkarna till webcastsen? Hittar bara agendan...:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ingen lista på nätet, jag har inte ens hittat deltagarna. Men om du läst mitt blogginlägg om Marketwire så har du fått en del länkar pressreleasade av en del bolag. Sen går det att lista ut en del andra också om man verkligen vill.

      7e mars verkar vara tidpunkten när vi mer officiellt kommer åt detta, men det är ju bra att inte få allt i en klump då.

      Radera
    2. Ob hur ser du på avion? Äger du den idag? Och gärna motivering mvg /Lys

      Radera
    3. Japp jag äger Avion som en del av en bredare portfölj av guldproducenter men det är inte tyngsta innehavet. Jag följer dom och jag följer Semafo och Avocet och är generellt avvaktande när det gäller hur kostnaderna snabbt stiger för bl.a bränsle och generering av elektricitet. Sen går både Avion och Semafo nu underground för första gången och det skadar inte att få lite facit på det. Faktum kvartstår att cash costs har stigit rätt brant för alla dessa västafrika bolagen senast 6-12 månaderna. Avion har hänvisat till tillfälliga faktorer och det vill vi se bekräftat, dvs att dom kommer ner, i nästa rapport.

      Radera
    4. Tack för snabbt svar, vilken guldaktie anser du har bäst utväxling sett till risk/reward fram till sommaren?

      Tacksam för svar

      /Lys
      skönt att se att bloggen lever igen synd bara att man inte hoppade på dina guldinvesteringar, sitter fast i avion med högt gav.

      Radera
  2. En av sakerna jag har förändrat är ju att jag inte, vare sig i chattande eller egen portfölj, vill få samma hårda fokus på en aktie. Så därför tänker jag inte peka ut en aktie utan (minst) tre medelstora framgångsrika bolag och det är Timmins Gold, CGA Mining och Dundee Precious metals som huvuddel i min egen portfölj.

    Utöver det är bolag som B2Gold, Avion, AuRico m.fl utmärkta producenter i en portfölj som jag ser det även om man naturligtvis måste bevaka sina aktier. Fruktansvärt föränderlig värld därute både bolagsspecifikt, landspecifikt och makro.

    Men perspektivet jag tar är mer 2012 med kunskapen jag har om bolagen nu.

    SvaraRadera