fredag 10 februari 2012

Kort om Dacha

Jag har sett uppgifter om att vändning i priserna men jag kan bara konstatera att det ännu inte synts i Asianmetals och Metalpages priser, tvärtom så är senaste NAV uppgiften från Dacha från början av februari redan inaktuell. FD utspätt NAV således gissningsvis 1.10 cad snarare än 1.17 cad.

Dacha är idag i mångt och mycket en spekulation i att bolaget till slut ska kunna visa att man klarar av att göra försäljningar på dubbla börskursen dvs att NAV är trovärdigt. Vi är på resa mot sommaren där två intressanta saker inträffar för Dacha, möjlighet till nytt återköpsprogram (3e juni ca) och att warrantägarna på 42 cent måste bestämma sig för att teckna eller till priset av ny teckningskurs 50 cent få 24 månader till löptid.

Min fundering är att ju högre upp kursen i Dacha kommer desto större sannolikhet att warranterna tecknas och att vi får en återupprepning av att warrantförsäljningar neutraliserar återköpet. Vad man dock slipper är att Aberdeen dumpar på återköpsprogrammet som man gjorde sist när man t.o.m tecknade sina 45 cents, 2014 warranter och sålde ut över börsen april - augusti 2011. 5-6 miljoner aktier från Forbesgruppen som nog hade mycket att göra med att vi såg en så våldsam ökning i substansrabatten.

Ser vi däremot kurser under 50 cent när vi närmar oss juni, ja då tror jag många kommer välja att skippa teckna warranterna och istället välja att skjuta upp dom 24 månader. Det i kombination med nytt återköpsprogram vore vad som nog på allvar skulle kunna tackla dagens rabatt. Naturligtvis i kombination med att man visar att man kan sälja en del av sitt lager.

Slutsats för mig är att sälja regelbundet när aktien visar styrka (t.ex stiger 10-20% på kort tid, vilket inte alls är osannolikt med dagens låga värdering relativt NAV) i förvissning att högre kurs indikerar större risk för problem med warranterna om några månader.

Källan för "ryktas om stigande priser" är en av två bloggar jag följer och jag länkar båda nedan:
http://blog.metal-pages.com/2012/02/08/talk-of-rising-prices-for-medium-and-heavy-rare-earths/

http://www.raremetalblog.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar