tisdag 14 februari 2012

Kindle e-reader för pdf filer


Mitt yrke är research till väldigt stor del. Läsa och läsa. Jag brukar skoja att jag trivs bäst under min korkek i lugn och ro... För att arbeta behöver man verktyg, jag är oteknisk och sällan tidig med att pröva ny teknik. Kindle läste jag först om på Casey research´s gratisbrev för något år sedan. Liksom senaste Kindle Fire var då problemet att jänkarna vägrade sälja den utanför USA och det rann ut i sanden trots att jag gillade vad jag läste.

Ett tips vad gäller mina bloggar är att inte glömma klicka på rubriken, där ligger länk till relevant material och i detta fallet till Amazons säljsida och till höger en video på prylen jag köpt och tänkte kommentera.

Kindle är som sakt en elektronisk läsare dvs i takt med att böcker och tidskrifter är smidigast att ta från nätet så är dom din fysiska bok eller tidskrift.... minus innehållet så att säga... fast producenten Amazon säljer innehåll förstås, om du läser böcker.

Jag läser för få böcker... istället läser jag rätt stora mängder pdf filer från nyhetsbrevsförfattare och tekniska analyser från SEDAR (dvs sånt som pre feasibility studier etc som publiceras i pdf form på sajten Sedar eller bolagets hemsida.)

I fredags beställde jag då äntligen min Kindle till Thailand från USA. En bra start var leveransen som via DHL här i byn 2h från Bangkok (nära Rayong vid havet) skedde på måndag. Rätt imponerande....

Nästa intryck var att Kindle är enkelt att använda, i mitt fall lätt att koppla till lap top och som en mp3 ungefär ladda ner alla pdf er som väntar på att läsas.

Den känns robust men den var också mindre än jag föreställde mig. Det var absolut nödvändigt att läsa "på bredsidan" för att texten i mina A4 sidor inte skulle bli för liten. Min huvudsakliga kritik är att jag skulle vilja ha en större Kindle än 6 tum. Det går att förstora men vem vill scrolla åt vänster - höger för varje rad. Nåväl, jag har bra syn så det är okej men skulle jag t.ex rekommendera pappa så skulle jag behöva en större variant.

Ytterligare intryck: 1 månads batteritid är bra, ger utrymme för att den försämras.

Viktigast av allt för mig är kanske att den är gjort för att läsas i solsken. Det är nästan lite märkligt att det inomhus behövs en läslampa ungefär som när man läser en bok... men det är ju just detta som jag var ute efter. Bort med dålig batteritid, överhettande batteri och glans i skärmen när man läser utomhus.

På det hela taget är pjäsen för mig värd de 1100,- jag betalade då det är något annorlunda än en lap-top eller en surfplatta (med reservationen att jag inte äger en sådan ännu).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar