torsdag 16 februari 2012

Historik

Slänger in lite Breaking News här:
Orvana har lyckats öka på sitt lån hos Credit Suisse med 13.8 musd. Detta i sig är positivt men inget jag köper några aktier för.

Låt mig vidare nämna att alla som anmält intresse för att få mail från mig mer researchrapporter etc nu ska ha fått flera sådana. Om det är något som anmält intresse men inte fått mailen så kolla spamfilter samt högerklicka och lägg till min mail i adressboken och vid behov vitlista etc.

Idag den 16e skickar jag inte ut någon research då jag inte hittat något speciellt intressant.


Lite historik innan jag i bloggen ovan kommenterar OceanaGold som rapporterar och har conference call idag.

Jag har följt OceanaGold länge nu, roade mig med att ta fram mitt första köp via Avanza:
20090211
Köpt
Köpt 39000 st till kurs 0,39000 CAD
Oceanagold Corp
39 000
0,39 CAD
Jag tror vi introducerade det strax därefter på BS på strax över 40 cent. (Hjulben var den som först nämnde bolaget för mig 2008 på 12 cent varpå jag researchade det. Kursen sprang dock ifrån oss när vi först försökte handla på 12-15 cent).

Men det var även bolaget som jag skrev första inlägget på denna bloggen 9 augusti 2009 och sedemera besökte bolaget även Stockholm i vår regi vilket var en stor succé.

Ibland funderar jag över om jag borde vara mer fräck och faktiskt slå fast oftare vad bolagen jag plockat upp de facto gjort kursmässigt sen jag introducerade dom. Alla har inte gått klockrent men det finns många där vi med facit i hand kan säga att för den som varit med från början så har det varit fantastiska resor som väl väger upp de bolag som stått still eller rentutav gått ner.

Avion är ett annat exempel, titta på detta första köp (strax före jag förde ut det på börssnack med vinklingen rabatt via Dynamite, den som var allra först med Avion var signaturen Framfond, jag adopterade det samt förfinade ingångsmetoden) Min kritik av Framfond är för övrigt en sak jag ångrar, han är en mycket duktig analytiker och eventordnare och jag och många andra är skyldiga honom ett stort tack. Att man har hög "kraschfrekvens" när man jobbar med s.k juniorer, burning matches (vilket var the name of the game 2005-2007 när kris ännu var ett okänt begrepp) är fullt naturligt, konceptet bygger på att en 10 dubblare väger upp 5 kraschade och 4 mediokrade placeringar när man håller på med råvarujuniorer. När ett "hösten 2008" kommer så kraschar allt. Ventana som jag nämner nedan bottnade den hösten i 4 cent...

20090325
Köpt
Köpt 200000 st till kurs 0,15000
CAD

DNR.V
200 000
0,15 CAD
-198 049,00 SEK
DNR kanske ni säger, jag min vinkling in i Avion var genom att DNR köptes upp med 0,75 DNR aktie/Dynamite aktie dvs jag gick in i Avion på 15/0,75= 20 cent, strax därefter skrev jag om möjligheten på BS.

Ett tredje mycket framgångsrikt bolag som jag tog fram för BS var Ventana:

20090129
Köpt
Köpt 20000 st till kurs 0,45000 CAD

VEN.TO
20 000
0,45 CAD
-9 030,00 CAD
20090126
Köpt
Köpt 35000 st till kurs 0,49500 CAD

VEN.TO
35 000
0,50 CAD
-17 205,00 CAD
20090126
Köpt
Köpt 20000 st till kurs 0,46000
CAD

VEN.TO
20 000
0,46 CAD
-9 230,00 CAD

Ventana köptes ut från börsen för dryga 13 cad eller runt 25 ggr över nivån jag började skriva om dom på BS. I det sammanhanget måsta man påminna att om du sitter med ett bolag tillräckligt länge så får det ofta förr eller senare en kris där kursen straffas... Ventana var ett undantag och jag sålde för tidigt.

Utöver detta så finns det en kategori bolag som gått oerhört bra kursmässigt för att sen få problem när sektorn tappat sin popularitet och massakrerats på börsen. Liberty Mines och uranbolag. Jag var där nöjd med hur jag inom JF gjorde vad jag kunde för att få till en exit i tid på Liberty medans jag är missnöjd med att jag inte såg uransektorn toppa ur och betydelsen av sektorrotationer.

Jag försöker hela tiden göra bättre ifrån mig och mitt mål är alltid att folk ska tjäna pengar genom att jag tillför kunskap. Jag lyckas inte alltid men som de flesta så blir man skickligare med tiden. Samtidigt så har vi inte precis medvind i världsekonomin och börserna.

Senaste caset jag rullade ut var Dacha Strategic Metals på 37 cent i mars 2011. Kursen har idag gått ca 50% på knappt ett år efter att ha toppat högre. Värt att påpeka är att NAV från två oberoende källor visar att NAV under samma tid drygt dubblats. I min värld är Dacha en stor succé. Men den och för den delen Orvana som avhandlats grundligt nedan visar på behovet av allmäna råd för hur läsare med begränsad erfarenhet av Kanada ska kunna snabbskaffa sig den erfarenheten. Min tanke är därför att skapa en ruta till på höger sida om bloggen med just sådana råd baserat på min erfarenhet. Jag har också åkt på mina smällar, från topp till botten så åkte min kapitalförsäkring ner till 1/6 under 2008 men från botten till högsta topp sen dess så 25 dubblades den med hjälp av aktier som Ventana, Avion, OceanaGold, Wega/Avocet, Orezone m.fl. Från den toppen är jag nu ner 30%. Kanada är börsernas Formel 1 och den som adderar belåning (utan att ha externt cash flow) kommer förr eller senare köra i diket för gott. Var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar