lördag 4 februari 2012

Februari 2012


2011 avslutades spännande för mig med företagsbesök hos OceanaGolds Didipio projekt och CGA Mining. Mindre roligt var att de forna kollegorna och jag av olika skäl beslöt oss gå olika vägar vilket tyvärr innebar att jag inte kunde driva OBR vidare i nuvarande form. Men sånt händer och det viktiga är att man tittar framåt. Samtidigt som jag var mycket av hemsidans innehåll/research så var jag inte det tekniska och mina gamla kollegor valde att köra vidare själva och inte heller jag tycker det är helt ointressant att läsa om deras idéer och uppslag.

"OBR" ska innan dess byta namn vilket jag är tacksam för att forna kollegorna tar ansträngningen att göra. En hemsida är jobbigare än en blogg rent tekniskt.

Att något sådant händer gör att man tappar sugen vad gäller skrivande men avslutningen på året var på många sätt ändå en nystart.

Som ett första inlägg här tänkte jag lista de bolag som sedan slutet av förra året är huvudkomponenterna i min portfölj och skriva lite löpande om dom. Jag är heltidsinvesterare och lägger mycket tid på research, timmar varje dag och det är och förblir skoj att skriva av sig. Det är kanske svårt att förstå för den som går till arbetskamraterna varje dag, men skrivande på blogg och en vettigt modererad chatt är en viktig social bit när man är placerare på heltid och brinner för research.

Utöver nya bolag kommer jag även uppdatera med tankar om bolag som Dacha, Orvana och OceanaGold.

Nåväl till bolagen:
Timmins Gold
CGA Mining
Dundee Precious Metals
B2Gold
Minco Silver

Jag äger kanske lika många till bolag med dessa (med ett undantag) medelstora producenterna är de tunga innehaven. Jag följer också noga de flesta producerande bolagen i samma storleksklass.

Gemensamt för de alla är att de är finansiellt mycket starka och att jag i december gjorde bedömningen att dom utan problem skulle klara sig utan tillgång till kapitalmarknaderna även vid ganska svaga guldpriser.

Alla dessa bolag har sedan jag handlade dom i slutet av december månad gått oförskämt bra med ca 50% uppgång på 3 av 5 och 20-30% på de två övriga. Januari har utan tvekan varit en bra månad för guld & silverinvesterare efter en besvärlig höst.

Samtidigt är långa nedgångsperioder utmärkta perioder att göra bred research för att hitta nya bolag och ändra i sin portfölj. Med det menar jag att en mängd bolag förändras utan att marknaden i allmäna oron orkar ta till sig förändringarna.

Avslutningsvis skulle jag vilja passa på att nämna att jag som sagt arbetar med att förnya mitt nätverk av duktiga människor. Jag skulle speciellt gärna komma i kontakt med någon IT-kunnig person som har tekniska kunskaper om hur en aktiechatt skulle kunna byggas upp. Vidare så skulle jag gärna knyta till mig en TA kunnig placerare till mitt nätverk.

Om det låter intressant så maila gärna signaturen "Flexus" flexusbs@yahoo.com så ser vi om vi kan bygga upp något roligt tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar