onsdag 29 februari 2012

CGA Mining BMO presentationen

En huvuduppgift för investerare är att ständigt hålla sig uppdaterad om bolagen man äger och är intresserad av. Att ständigt söka nyheter och kunskap. För mig som bloggare betyder det att man inte bara slänger ur sig ett företagsnamn utan att man kontinuerligt uppdaterar med analys och fakta. Fattar man inte att läget i dessa bolagen hela tiden är föränderligt så har man inte i dessa sektorer att göra... (jag har ju lovat att bli tydligare...) 

Som investerare har man därför all anledning att känna tacksamhet mot de som gör information lättillgänglig såsom BMO gör med sina presentationer. Som "avancerad finansiell bloggare" så försöker man ju efterlikna organisationer som BMO vilket inneburit att jag försöker skapa sammanställningar av bolagen, bjudit in bolag för presentationer samt själv besöker bolagen. De flesta läsare uttrycker tacksamhet för det arbetet man lägger ner och det är skoj. I detta sammanhanget vill jag nämna att jag för tillfället inte kommer ta fler namn till min utskickslista av extern research. Vad jag kommer göra är att kanske någon gång framöver öppna kortare möjlighet 3-4h att ansluta sig till den för de som dagligen följer bloggen.

Tillbaka till CGA´s presentation och vad av värde vi kan plocka ur den för att hålla oss "au jour":

Låt oss börja med att lyssna på presentationen för den som inte gjort det, (klicka), nedanstående är mina anteckningar (ni har säkert egna "aha upplevelser", andra än jag, från presentationen) och ska ses som en fortsättning på tidigare bloggar om företaget:

- Bolaget tacklar inte alls frågan om pågående skattesituation utan nöjer sig med att betona att man har solida avtal om 6 år med möjliga 2 år förlängning samt att man är ett symboliskt viktigt projekt för Filippinerna med goda relationer både lokalt och med regeringen. Förhoppningen lär vara att man så här nästan 3 år in på avtalsperioden ska vara skyddad från större förändringar. Jag har nedan redogjort för mina antataganden om att skattefriheten begränsas till 6 år (mitt 2015) och att royaltyn höjs från 2 till 3%.

- 0,36 gram cut off på reserven har jag läst förut men det är värt att göra anteckning om.

- Bolaget fortsätter betona att det är mycket stor uppsida för att öka reserverna då inget storskaligt borrprogram genomförts i modern tid.

I detta sammanhanget skulle jag vilja göra er uppmärksamma på att bolaget har reserver på 1.02 gram men bryter något högre 1.1 - 1.15 gram vilket man kan reglera genom att välja genom att som man idag redan gör dumpa låggradigt i speciell hög för ev framtida bruk (nämns i presentationen).

- Bolaget nämner upprepade gånger att guidance för innevarande år är 675 usd cash cost medans jag nedan antagit 700 usd. En notering jag kan göra är att man under Q1 har förmånliga hedgar på energi vilket man inte har under Q2. Min tolkning är att bolaget i praktiken kan bestämma vilken cash cost som är okej genom att välja vilken malm man kör genom millet och vad som läggs på hög, kort sagt cut off i vardagen. Bolaget säger att man idag vill och tänker hålla sig under 700 usd som B2Golds VD häromdagen pekade ut som industrisnitt i dagsläget.

Min kommentar är att dom säkert kommer klara det hyggligt och att dom säkert kommer försöka fortsätta hålla sig på det snittet kommande år vilket med den inflation som finns i branschen pga bl.a löner, skatter och energi betyder stigande cash cost. Inget konstigt för oss som tror på stigande guldpris.

- Som för alla guldproducenter så är det viktigt att försöka motverka kostnadstrycket. CGA kan som jag ser det främst göra det genom att:
a) Öka utvinningsgraden genom bättre kontroll av cyanidhalt samt ännu viktigare med fler tankar förlänga uppehållstiden. Bolaget indikerar i diverse texter i presentationerna att detta arbete är viktigt och pågående. Huvudpunkt är att lyfta uppehållstiden i tankarna från 12h till 24h vilket ger upp till 6% mer guld ur malmen dvs fler ounce men ännu viktigare, just motverkar cash cost. Men, räkna som sagt att sådana förbättringar är inkluderat i arbetet att hålla nere CC snarare än att komma som något substantiellt extra.
b) Transporteffektivisering från brytande i gruva till mill.

- Bolaget slirar jämfört med tidigare besked betänkligt om ersättningen från försäkringsbolaget för problemet med SAG millet i höstas. Nu säger man "potential insurance claim in the order of 45 musd" och inte längre att man förväntar sig det vid någon specificerad tid (tidigare jan-feb). Försäkringsbolag försöker alltid slingra sig och det känns uppenbart att detta kan dra ut på tiden, antagligen för att få CGA att gå med på kompromiss om beloppet. Tillsammans med skattediskussionen i Filippinerna så är detta troligen orsak till svagheten i kursen. Låt oss dock konstatera att 45 musd är ca 13-14 cent/aktie samt att bolaget balansräkning är stark även utan pengarna. Bolaget borde oavsett detta uppdatera bättre.

- Man uppdaterar operationellt genom att säga att per februari (dvs nu) så rullar man på 200k fart och "guidance är 675 usd/ounce". Knappast någon tvekan att dom kör normalt och tjänar mycket bra m a o.

- Man anger nu två expansionsalternativ som övervägs:
a) Från 6.500 miljoner ton malm genom mill/år (vilket idag ger ca 200k ounce/år) till 10.000 mtpa för 170 musd capex
b) Från 6.500 mtpa till 8.500 mtpa för capex 135 musd.

Detta ska som jag ses det tolkas att man väntar in fulla resultaten från det 20 musd borrprogram som nu pågår under 12 månader sen förra sommaren. Kort sagt, man har redan idag förmåga att bryta 10.000 mtpa men vill inte göra det till priset av att nuvarande snitthalter genom mill på 1.1-1.15 skulle sjunka ner mot reservsnittet. Dvs får man tillräckligt mycket nytt tonnage som är bra över 1.15 gram/ton så väljer man den "stora lösningen version a)" annars kanske man kör lightversionen b) i första skedet. Bolaget pratar därför en hel del om vikten av nuvarande och kommande borrprogram.

- Bolaget sätter av dubbelt upp till lokala samhället jämfört med vad lagen kräver och inget jag såg på plats tyder på att man har några lokala problem utan man verkar uppskattade.

- Ytterligare ett tecken att bolaget är i full fart igen är att kassan (cash + bullion) börjar växa igen nu. Från 85.7 musd vid årsskiftet till angivna 89.3 en månad senare sista januari.

- Feas för utbyggnaden väntas i april med beslut i juni för att sedan vara i full fart 18 månader bort dvs slutet 2013. Expansionen finansieras tämligen enkelt av bolaget via kassa och cash flow.

- Reserverna uppdateras i slutet av april men tar bara hänsyn till borrningar fram till mitten av året 2011 (mycket borrningar sen dess). Ny uppdatering igen 30 sept som inkluderar borrningar fram till mitt 2012.

Sammanfattningsvis så tycker jag CGA utvecklas väl rent operationellt vilket är viktigast för mig. Produktionen fungerar bra och man tjänar bra med pengar. Försäkringsbiten och ev skatteförändring, tja om det är orsaken till att vi rekylerat ner till bara 10% över decembers lägstanivåer innan millet var bekräftat tillbaka online, tja då känns det som marknaderna prisat in väldigt mycket negativt. Jag upprepar beräkningarna för antagen lönsamhet från tidigare blogg. Om något har ju t.ex cash cost och produktionsnivåer igen bekräftats.

4 kommentarer:

  1. *No mention of insurance, cut out those slides...
    *Believe they can keep cash costs below $700, better than I expected, especially given that oil hedges end 1Q12.
    *No mention of any change in taxation, I take this as a positive. Thus, little corporate income tax until 2017. Appears their good local and country relations continue to assure them they will keep low tax rate.
    *Like the idea of going with lower $135M capex via optimization to get production to 8.5 Mtpa.
    *Updated reserves in April 12, but this will be modest since only drill results through June 2011 will be included.
    *Expect substantial increase to reserves by Sept 2012 which will include results through June 2012.
    *Had a new slide #13 on Continuous Improvement, which are ways to reduce cash costs.
    *No mention of recovery improvements..., wish they would have said something on whether they could keep higher recovery rates going forward.

    SvaraRadera
  2. Mark, I agree with your comments, you know the company better than most people. I know that from i conversation before. I hope that the translation of my Swedish text works reasonably well for you.

    Thanks for sharing your knowledge and thinking.

    SvaraRadera
  3. Förändrade presentationen (jag har ej tittat på den) din övergripande syn på bolaget? Aktien har ju tagit en del stryk senaste dagarna, inte bara idag.

    Av din sammanfattning att döma så verkar det som att det mesta flyter på enligt plan, i stora drag, med ev undantag för försäkringsfrågan. Man funderar ju också på vad en ev framtida expansion 8.5 till 10 mtpa skulle kosta?

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Aktien har vad jag gissar tagit stryk på grund av:
    1. Osäkerheten som uppstod kring framtida skatter/royalties i Filippinerna. Att den tappat på det är inte märkligt, det är ju just en osäkerhet där bästa utfall är oförändrat och sämsta utfall en rejält ökad skatt samt då en gråskala mellan. Hade aktien inte fallit på det så hade jag säkert justerat ner mitt innehav, men den har gått svagare än annat i portföljen för mig i februari (efter starkt januari) så jag har inte gjort det.
    2. I presentationen så sker en klar glidning åt det negativa vad gäller ersättningen från försäkringsbolaget jämfört vad man tidigare kommunicerat. Som jag ovan konstaterat så är den negativa saken någonstans mellan 0 - 13 cent/aktie beroende på om dom får begärt belopp (som dom antydde mkt troligt i förra presentationen i jan som fortfarande ligger uppe) eller rentutav noll av någon anledning.

    I övrigt så kan man idag konstatera att aktien kämpade emot rätt bra under hög omsättning. Vi var t.om plus ett tag 45 minuter före stängning.

    Som synes så massakrerades guld & silver idag på ett till synes ganska omotiverat sätt och på ett visst klockslag. Det är sådant här som gett bullion banks som JP Morgan m.fl ryktet att genom förändringar av shortpositioner och handelstaktik attackera metallerna. Man kan tycka vad man vill men det lär bli mycket snack om det.

    För oss som placerare i bolagen så är det mest något man måste veta om som "en del av spelet" och orsaken till att man får vara bra dum om man jobbar med belåning. Istället ska man som du gör fokusera på bolagens fundamenta.

    Vad som är värt att säga är att CGA är ett mycket starkt bolag som tjänar mycket pengar och där det syns i kassan som jag nämner ovan. I presentationen så bekräftar bolaget fullt ut att dom operationellt och kostnadsmässigt funkar precis som dom ska.

    SvaraRadera