lördag 13 november 2010

Budapest och Orvana Minerals


Hejsan,

Det har ju varit lite tyst från mig här senaste halvåret. Kort sammanfattning är att vi för tillfället lämnat Thailand, sålt vårt radhus utanför Göteborg och istället investerat i lägenhet i Budapest Ungern. Budapest är en otroligt vacker världsstad som ligger mig varmt om hjärtat sen tågluffartiden för en evighet sedan så det känns naturligt att återvända till denna del av världen. Det vackra parlamentet och Donau har vi vacker utsikt över från våra balkonger. Lite kuriosa att veta är att parlamentets tak på insidan har över 40 kg guld i dekorationerna.

Vad gäller aktierna så lämnade vi ju det hela med förhoppningar om att Orvana Minerals skulle leverera s.k "bankable feasibility studies" som levde upp till våra förväntningar.

Jag valde också att tillsammans med några vänner starta siten http://www.ob-research.com/ där vi publicerade vår första mer omfattande rekommendation på Orvana Minerals i juni 2010 http://www.ob-research.com/sites/default/files/Orvana_Minerals_June_16_2010.pdf

Du som läsare och jag själv delar nog åsikten att det var synd att man inte köpte ÄNNU mer vid den rapporten på 1,30 cad då kursen nu 6 månader senare är 3,20 cad.

Det intressanta är dock att bolaget i mina ögon nu vid 400 miljoner CAD i börsvärde är mycket tydligare köpvärt än det var då i juni, detta då vi nu har så mycket mer fakta från publicerade lönsamhetsstudier (dessa var väldigt mycket bättre än vad vi vågade hoppas på i juni) och . Jag kommer därför i kommande bloggar, på svenska, göra liknande jämförelser och beräkningar som jag gjorde med OceanaGold när vi tyckte dom var så köpvärda för 11 månader sedan runt 1,75 cad, fast dom då redan stigit från 40 cent (ca 3.50 cad idag). Orsaken är att jag tycker vi har en jättechans till god avkastning här. Orvana kommer om allt går som det skall (kom alltid ihåg att aktier är risktagande och att man satsar riskkapital) så kommer bolaget inom 12 månader att vara värt minst dubbla dagens börskurs, trippla är inte alls uteslutet, baserat på de beräknade vinster som förväntas när man läser de beräkningar som gjorts av projekten och justerar till dagens metallpriser.

Att jag väljer väcka liv i bloggen just nu hänger också ihop med att vi troligen står inför en liten rekyl i guldbolagen vilket är ett annat ord för att kunna köpa lite billigare. Ju billigare man köper desto lägre risk tar man, det är därför man ska lära sig älska rekyler.

I väntan på att jag återkommer med beräkningar och jämförelser så den som önskar ta en titt på den rapport vi gjorde när vi hälsade på bolaget i Spanien för att på plats titta på uppstarten av den stora gruvan där som nu pågår.
Lägg lite tid på Orvana Minerals är mitt råd. Du har inte missat tåget, den bästa delen av resan kommer blir 2011 är min starka övertygelse och jag har ökat mitt eget stora innehav så sent som igår. Rekylen i marknaden gör läget ännu mer attraktivt.

http://www.ob-research.com/sites/default/files/EVBC_site_visit.pdf

Undertecknad ute i verkligheten vid Orvana´s spanska gruvor där arbetet pågår för fullt inför kommersiell drift till våren, skoj men ovan miljö jämfört med mitt eviga grävande i rapporter på SEDAR (officiell internetsida i Kanada där alla årsredovisningar, ekonomiska beräkningar samt tekniska rapporter måste publiceras enligt lag)
http://www.ob-research.com/sites/default/files/OBR_EVBC_Flagship_Property_Nov_1_2010.pdf


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar