måndag 12 april 2010

OceanaGold, rätt tillfälle är NU



En gammal sanning för oss som investerar i aktier är ju att ett bra företag inte är samma sak som en bra aktie... vad jag söker är bra bolag OCH bra aktie... Vad jag menar med detta är att bolaget ska utvecklas väl och att värderingen av bolaget ska vara attraktiv jämfört med liknande bolag. En viktig ytterligare aspekt att väga in är teknisk analys av aktien för den kortsiktige placeraren.

Min slutsats av dagsläget är som följer:
1. Bolaget har som 300.000 ounce producent ett börsvärde på ca 600 mcad när mindre bolag som Semafo och Alamos ligger på 2-3 gånger den värderingen. Dvs bra aktie.
2. Bolaget är efter lösningen med hedgarna i förtid visserligen något högre värderat (börsvärde) men det betyder också att bolaget är en okomplicerad kassako. Man öser kort och gott in pengar i dagsläget och framtida samtal med dom (nästa på fredag) kommer utan tvekan att handla om hur dom nu ska gå på offensiven för att inte närsomhelst bli slukade av mer aggressiva växare. Dvs bra och attraktivt företag som utvecklas åt rätt håll med allt lägre risk och bonus i att man närsomhelst kan få skörda 50% uppköpspremie...

Ur ytterligare ett fundamentalt perspektiv så ska man notera att vi från dagens läge kan förvänta oss både växande reserver och växande produktion. Rapporterna från borrningarna vid Reefton som jag lägger in nedan är inget annat än lysande. http://www.asx.com.au/asxpdf/20100412/pdf/31pqg5ldnwjqys.pdf Bra breda intervall på grunda attraktiva djup. Sen är intrycket att man träffar "överallt" på de olika områdena. Bekräftar vad bolaget säger att området är extremt prospektivt och nu har man råd att på allvar börja med att bevisa upp reserver där. Det finns i marknaden två stora missuppfattningar om OGC i mitt tycke. Nr ett är just att man skulle ha kort minelife. Min åsikt är att allt tyder på precis tvärtom och att detta gradvis håller på att visa sig nu när bolaget har råd att konvertera M&I+I resurser till P&P reserver. Den andra missuppfattningen är för övrigt att bolaget skulle ha hård skuldsättning. När nu hedgarna är lösta kommer balansräkningen se helt annorlunda ut. Addera till det att det är orealistiskt att tro att någon med konvertibler som avkastar 7% och har "warrant" att konvertera till aktier på 3,9 cad skulle vilja få ut cash... så har du in princip ett skuldfritt företag som öser in pengar...
3. Teknisk analys. Jag länkar ju till en annan blogg härifrån och där kan man få detta bättre förklarat men i korta drag är mitt intryck att stjärnorna ställer sig imponerande på rad för både OGC och Guld för tillfället.

Jag har ökat mitt redan stora innehav och kan bara uppmana Er att ta en mycket noga koll på möjligheten att öka exponeringen gentemot OGC. Speciellt genom skambud via NN och Avanza i Australien där kursen av och till handlas med rabatt, skambud på 7-8 cent under stängning i Kanada kan vara lönsamma. En AUD är 0,938 av en CAD i dagsläget. Rabatten får vägas mot det högre courtaget och risk för delavslut och jag rekommenderar det bara för längre innehav.

Aktier är risktagande och var och en måste ta ansvar för sina egna investeringar... men av och till så kommer dom där tillfällena där det känns som ett extra bra tillfälle att köpa. Med en skvätt kvarvarande tryck från nyemissionen och stadigt positiva nyheter från företaget... så bedömmer jag att nuläget är ett sådant tillfälle.

Avslutar med två härliga Beatles låtar.

En tillägnad Dagens Industri´s börssnack: http://www.youtube.com/watch?v=aEnf_ORyDro&NR=1

och en tillägnad alla som svettas med deklarationen och liksom jag undrar hur fyllnadsinbetalningen kunde bli så hög... http://www.youtube.com/watch?v=a0B00UhmNaw

Oh ja, om bilden... inte min bil... mig hittar ni tillsammans med frugan och ungarna i en röd Skoda 1.6 combi... men man måste ju få drömma lite.... :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar