tisdag 8 december 2009

Engelsk version av OceanaGold



Vän av ordning kan reagera på att jag satt riktkurs. Ta inte det för allvarligt, jag är fortsatt negativ till riktkurser då det är så mycket som förändras löpande både för bolaget och på makroplanet. Men nu har jag försökt skapa en analys av mer klassiskt snitt liknande mäklarhusens.

Huvudbudskapet är att OceanaGold är relativt sett mycket bättre än jämförbara bolag och bör utvecklas mycket bättre kursmässigt.

Riktkursen gäller allt annat lika dvs att bolaget utvecklas som jag förväntar mig och att guld om 12,5 månad är på dagens nivå dvs runt 1160 usd eller högre så att det kan snitta 1100 under 2011.

Det är också klart rekommenderat att ta delvinster på toppar under resans gång. Men inte att sälja allt.

OceanaGold har sen min första rek på DI´s börssnack gått från 50 cent och sen min upprepade rekommendation 15 september gått från 1 cad och sen jag för tredje gången upprepade rekommendationen för någon vecka sedan gått från 1,5 cad.

I skrivande stund är vi på 1,6 cad vilket motsvarar ca 1,67 aud. Vi har precis varit utsatta för en större rekyl som tagit ner alla bolag som beskrivs i analysen.

Den som tror på guld kan med fördel välja att öka. Något jag själv gjorde både igår och i fredags.

BOLAGSGENOMGÅNGEN: http://www.scribd.com/doc/23738127/OceanaGold-corp-Dec-2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar