tisdag 24 november 2009

Uppdatering Avion Gold efter PP

30 oktober skrev jag i min genomgång följande om Avion Gold: "En 4 dubbling på 18 månader vid uppköp är ingen prognos, men en fullt tänkbar utveckling". Jag var fortsatt positiv vid 37 cent i uppföljningsartikeln.

Detta byggde på 224 miljoner aktier á 28-29 cent (totalt 64 mcad börsvärde) och ingen ny PP. Dvs att man skulle kunna nå värdering på ca 250 mcad om kursen fyrdubblas.

Jag har ju i mina artiklar både här och på di gjort klart (se bl.a inlägg 17 nov) att jag tar stora delvinster efter den snabba uppgången. För mig blev det kanske snitt 46 cent på försäljningarna.

Att jag tog delvinst var mer än försiktighetsåtgärd efter att ha gjort 60% på tyngsta innehavet på 3 veckor. Potentialen upp minskar ju och risken för rekyl ökar.

Nu efter PP´n och god kursutveckling på kort tid så har vi kort och gott en mindre attraktiv situation. Jag räknar nu med 275 miljoner aktier vilket vid kurs på 42 cent skulle ge börsvärde på dryga 115 mcad.

Jag vill också peka på tidigare artikel om att läget i Afrika vad gäller royalties och minoritetsandelar de fact gör den delen av guldvärlden mindre attraktiv. Svårt att kvantifiera men jag drar 8% från målkursen och landar nu på 230 mcad. Man skulle kunna addera att bolaget kan göra mer än de 80 miljoner ounce jag räknade med. Men kom då ihåg att min prognos om fyrdubbling till börsvärde 250 mcad naturligtvis innehöll sådana gradvisa framgångar under de 18 månaderna.

Detta ger m a o resultatet att jag ser en hygglig chans att Avion kan dubblas på kommande 18 månader. Kanske lite mer då guldpriset också gått starkt.

Avion blev en makalös framgång men vid efter uppgången och efter PP´n så ser jag betydligt bättre uppsida i OceanaGold under 2010.

Kom dock ihåg att allt är fråga om pris. 50% upp i OGC från dagens nivå och 15% ner för AVR så får man räkna igen.. och justera för allt som hänt... Underbara Kanada, börsernas Formula 1 står aldrig still...

Kortsiktigt skulle jag vilja varna för en sak som är typiskt Kanada... Notera hur aktien igår steg på guldpriset till 45 cent men sedan pressades tillbaka till ruta ett.

Orsaken är mycket enkel. JUST NU ges det ut nya aktier för 40 cent. Antalet är inte ens spikat helt... Dvs om DU ligger och köper Avion på 43 cent så finns det folk med tillträde till PP aktierna som lär ta av sina tidigare innehav och sälja till dig. Sen köper man tillbaka i PP´n på 40 cent för en säker vinst på 7% över dagen.

Slutsatsen man bör dra är att 43-45 cent kurs tidigt på dagen kan vara bra tillfälle att sälja och att man måste vara långsiktig om man ska betala mer än säg 41 cent kommande 45 dagar även med starkt guldpris. Läs nedan om hur extra aktier kommer skapas på 40 cent:

The Corporation has granted the underwriters an over-allotment option to purchase an additional 7,500,000 Common Shares at the offering price until the date that is 30 days following the closing of this offering

Detta är alltså ett rörligt antal utöver de 50 miljonerna aktier. Dvs jag vet fortfarande inte riktigt ovan hur många aktier jag ska räkna med. Linear gjorde liknande PP med rabatt och ser idag pris på 10% under PP kursen. Det här spelet är inte fair men det är en verklighet och jag kan bara informera så gott jag kan om vad det innebär så att ni kan låta andra stå för misstagen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar