söndag 30 augusti 2009

Off topic, Livet i Thailand



Vid det här laget har man ju hunnit nå den aktningsvärda åldern av 40 år, har fru och tre barn i åldern 2, 5 och 7 år.

I skrivande stund sitter jag på verandan i Mae Phim, Thailand tillsammans med frugan har lite soft musik från mp3 högtalarna och varsin bärbar dator… minstingen sover och de två stora är iväg hos kompisar.

Så här är det tänkt att vi ska ha det åtminstone kommande 6 månader. Till vardags går barnen går i engelsk skola med främsta mål att en gång för alla få detta viktigaste språk gratis. Med blandade känslor hörde jag min 7 åriga dotter säga följande: ”pappa, jag vill inte åka tillbaka till Sverige”. Glädje för att första veckan i skolan med helt främmande språk helt uppenbarligen startat bra, fundersamhet för att det ger en ny och oväntad möjlig utveckling.

Eftersom det är regnsäsong är det mulet och kanske behagliga 33 grader och svalkande stilla vind här i Mae Phim.

Nåväl, för att knyta ihop vad jag vill säga… lite lärdomar från vad som faktiskt är över 25 års aktiesparande och research… (inget att skryta med kanske… men jag var 12 år när jag kontaktade min första VD med frågor, Rolf Ekedahl på Munksjö som också levererade min första mångdubbel på börsen):
- Sparande (uppskjuten konsumtion) är bra och nödvändigt för att få ett startkapital, men när man väl kommit en bit på väg så är det också oerhört viktigt att investera i sin relation och sin familj.
- Ett sätt att investera i detta är att just köpa in sådant som man gemensamt kan bruka, såsom en lägenhet i en häftig storstad som nu är på rea… idag får man en etta med toppläge i centrala Budapest för en halv miljon för att ta ett exempel. (http://www.gatewayproperties.co.uk/classic-hungary-properties-budapest ) Så kommer det inte alltid vara och på vägen från idag till nu så är det en avkastning som kommer ge rätt mycket ”bonusavkastning” i form av ökad förståelse från partnern för alla timmarna man lägger på börsen.

För att inte dagens inlägg ska leda någon fel så vill jag också nämna en annan erfarenhet, nämligen den att få hela sitt hårt inarbetade kapital utraderat av en oväntad händelse p.g.a. belåning. Min lärorika tid på detta område var när Saddam Hussein fick för sig att han behövde Kuwaits olja också och då på kort tid fällde världens börser. Har man belåning får man förr eller senare hävstång ner mot noll eller minus. En av de farligare ingredienserna som bidrar till detta är att framgång från allmän börsuppgång så oerhört leder till övermod och ökad exponering mot börsen i precis fel tillfälle...

Nu lever jag efter ledstjärnan att jag har tillräckligt med tid och är skicklig nog för att inte behöva använda belåning utan tvärtom klarar av att få god årlig avkastning enbart genom att exponera delar av mitt ihop tjänade kapital på de explosiva Kanada börserna. Det andra man kan fråga sig är hur mycket pengar man egentligen behöver för att vara nöjd, personligen investerar jag som sagt hellre i lägre risk och kvalitet i tillvaron än att ha maximal exponering på börsen.

Avslutningsvis kan jag för övrigt varmt rekommendera barnfamiljer att hyra hus i Mae Phim (sök exempelvis på Blocket för overkligt förmånliga alternativ till att tränga ihop sig i charterresans dubbelrum). Underbart ställe för den som vill ha ett alternativ till mer turistiska Phuket. Okej… kanske inte rätt ställe för singlarna men för oss andra, perfekt! Med alla faranghusen för uthyrning för alldeles för billig peng finns det absolut ingen anledning att köpa själv om jag ska vara uppriktig. (http://www.blocket.se/stockholm/Nybyggt_topputr__strandnara_hus_i_Mae_Phim_16348229.htm?ca=15&w=1 )
Fotnot: (Jag har inga ekonomiska eller privata intressen i någon angiven annons eller internetadress ovan, dom är strikt illustrationer och exempel)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar